وبلاگ

یاقوت

یاقوت گونه‌ای از خانواده کورندوم است. بهترین یاقوت در کشور برمه استخراج می‌شود و مرغوب‌ترین و کم‌‌یاب ترین آن قرمزی به رنگ خون کبوتر است که بسیار گران‌بهاست. در تایلند، تانزانیا و ماداگاسکار هم یاقوت به دست می‌آید اما کیفیت آنها به اندازه یاقوت برمه نیست.  در سری‌لانکا معادن جواهرات بسیاری وجود دارد و یاقوت در آن کشور استخراج می‌شد. اما این سنگ بیشتر اوقات کم‌رنگ و بی‌حال است و در پاره‌ای اوقات سنگ خوب و پر‌رنگ به دست می‌آید. هر ساله معادن جدید دیگری به مردم معرفی می‌شوند در عین حال خرید یاقوت می‌تواند سرمایه‌گذاری خوبی برای شما باشد. کریستال‌های با وزن بیش از 5 قیراط بسیار نادرند و هنگام تراش ضایعات زیادی دارند. یاقوت قرمز معمولا ناخالصی‌هایی به نام (silk) که شبیه به نخ ابریشم است دارد. که این به خاطر وجود بلور‌های سوزنی شکل از جنس کریستال روتیل در آن است. اگر این بلور‌ها و سوزن‌ها به طور متقاطع روی یکدیگر قرار بگیرند پدیده‌ای به نام (Asterism) به وجود آمده و باعث شکل‌گیری یاقوت ستاره‌ای می‌شوند. هنگامی که زاویه بین این سوزن‌ها 60 و 120 درجه باشد ستاره شکل گرفته دارای 6 پر و اگر 90 درجه باشد ستاره 4 پر خواهد داشت. نوع طبیعی آن معمولا با تراش گنبدی عرضه می‌گردد که بسیار گران می‌باشد البته نوع مصنوعی آن ارزان قیمت است، باید توجه کنید که ستاره سنگ طبیعی بسیار واضح‌تر، شفاف‌تر و خط‌های آن صاف‌تر از ستاره در یاقوت تقلبی است. سالانه تن‌ها یاقوت مصنوعی تولید می‌شود که در این بین کمپانی (Chatham) بیشترین سهم را دارد. این سنگ‌ها آن‌قدر با دقت طراحی شده که بدون تجهیزات آزمایشگاهی تشخیص آن از سنگ اصلی بسیار دشوار است. در مکزیک نیز یاقوت مصنوعی با عنوان (Ramaura) تولید می‌شود. شایان ذکر است حدود 95درصد این سنگ‌ها نسبت به اشعه ماورا بنفش دارای واکنش شدید هستند که توسط گوهرشناسان ماهر قابل شناسایی‌اند. سنگ‌های مصنوعی ممکن است به قدری زیبا و جذاب باشند که نیاز شما را متوجه خرید سنگ طبیعی نکنند اما به واقع هنگامی که می‌خواهید سنگ مصنوعی بخرید اندکی درنگ کنید زیراهمه چیز در زیبایی سنگ خلاصه نمی‌شود. سنگ باید دارای اصالت، انرژی طبیعی و مقبول در سرمایه‌گذاری باشد.

نکته: شناخت درون‌گیرها و ناخالصی‌ها کمک فراوانی به تشخیص اصل و بدل بودن سنگ می‌کند، که کارشناسان امر جواهرشناسی روی این مسئله تمرکز زیادی کرده‌اند. روش تولید (Flame Fiosion) و (Glass Filling) دو راه رایج برای تولید یاقوت مصنوعی است اما با دقت در سنگ می‌توان حباب‌های هوا حاصل از این فرآیند که تعدادشان هم کم نیست را مشاهده نمود. ممکن است یاقوت سرخ را با لعل سرخ و گاهی با گارنت سرخ اشتباه بگیرید.

برمه

به جهت شرایط نامناسب اقتصادی و سیاسی برمه جای خوبی برای سفر نیست، اما بد نیست بدانید برمه از لحاظ قدمت تاریخی و وفور جواهرات یکی از مهمترین کشورهای دنیا است. یاقوت برمه  باارزشترین و معتبرترین یاقوت جهان است. در برمه خریداران سنگ و شرکت‌های معتبر، قرارداد و اعتبارنامه‌ای به ثبت رساندند که سنگ‌های موجود در شهرهای برمه در موسسه‌ای تحت نظارت آنان در شهر رنگون به فروش برسد. اما عمدتا سنگ‌های این کشور به هندوستان و تایلند جهت تراش  صادر می‌شوند.

خواص درمانی:

برای درمان بیماری‌های معده و کبد، آرامش و آرام نمودن بیماران عصبی و روانی و درمان انواع سردرد بسیار مفید می‌باشد این سنگ معروف به سنگ عشق است و بیماری‌های مربوط به فشار خون، کم خونی، ضعف و ناتوانی جسمی، سستی و سرما خوردگی را تحت کنترل دارد و حتی تاثیر به‌سزایی در بهبود تب‌های طوانی و ضعف چشم و عوارض مختلف ذهنی دارد.

سنگ مورد نظر شما در بالا با هر مدل، طرح و سبکی قابل سفارش و ساخت در مجموعه گوهرآرا می‌باشد و در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت و ظرافت در ساخت، به شما مشتریان عزیز ارائه می‌شود. همه سنگ ها در این مجموعه شناسنامه دار هستند پس با اطمینان و خاطری آسوده خرید کنید.

برای بازدید از گالری گوهرآرا و جواهرات کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید