وبلاگ

اوپال

اوپال از سیلیکات تشکیل شده است و ترکیباتی مانند کانی کوآرتز دارد با این تفاوت که آب نیز به ترکیبات آن اضافه شده است و رتبه آن از کوآرتز بالاتر می‌باشد. به دو دسته (جامد و ژل) و (ژله‌ای) تقسیم می‌شود هنگامی که به سطح اوپال نگاه می‌کنیم منظره‌ای زیبا می‌بینیم که شبیه رنگین کمانی از رنگ‌ها است که به ما چشمک می‌زند. این پدیده بازی رنگ نام دارد. اوپال رنگ‌ها و انواع گوناگونی دارد اما در اینجا به بررسی مهمترین آنها می‌پردازیم.

1-اوپال گران‌بها
از همه‌ اوپال‌های گران‌تر بوده و خود به سه رتبه طبقه بندی می‌شود.

سیاه: که بدنه سنگ سیاه، آبی، سبز و یا خاکستری است.

روشن: که بدنه سنگ به رنگ سفید و کرم مشاهده می‌شود.

پاک: سنگ اوپال پاک و بی‌رنگ که فاقد ناخالصی بوده و بازی رنگ خوبی دارد.

اوپال سیاه 10 برابر گران‌تر از گونه‌های دیگر است و بسیار پر ارزش‌تر از انواع بهسازی شده اوپال که سعی می‌شود بسیار زیبا تهیه شوند، می‌باشد. در مرحله اول این سنگ مانند تکه پلاستیکی سیاه به نظر می‌رسد اما پس از قرار گرفتن در برابر نور استاندارد می‌توان طیف‌های رنگین کمان را در آن مشاهده کرد.

2-اوپال آتشی
سنگ شفاف یا نیمه شفافی است که دارای رنگ نارنجی تا قرمز بوده و معملا بازی رنگ ندارد.

3-اوپال معمولی
سنگ اوپال بدون رنگ بوده که بازی رنگ هم ندارد و اغلب به کار نمیآید. اوپال با دیگر گوهر‌ها تفاوت‌هایی دارد مثلا زمان تشکیل آن نسبت به سایر گوهر‌ها کوتاه‌تر بوده، شکل متبلور ندارد و آن را یک ژله سخت شده می‌پندارند.

4-potch opal:
یک تکه اوپال گران بها است که درون آن را تکه‌ای اوپال معمولی پر کرده است. مهمترین منابع آن در استرالیا می‌باشد. در این کشور دلال‌های جواهرات از نام‌های محلی و اصطلاحات خاص برای نامگذاری اوپال‌ها استفاده می‌کنند. مثلا اوپال کورویت که گویی فلزی شیشه مانند شفاف است که براق شده و جذابیت ویژه‌ای ندارد. ذخایر دیگر اوپال در مجارستان، ایالات متحده و برزیل می‌باشد. اوپال آتشی و اوپال آبی نیز عمدتا در مکزیک یافت می‌شوند. اوپال صورتی و آبی بدون درخشش، در کشور پرو پیدا می‌شود. روش ترکیب سازی سنگ و دو لایه یا سه لایه کردن اوپال برای بهسازی آن رواج دارد و هنگامی که روی پایه قرار گیرد تشخیص آن مشکل است. اما ترکیب سازی اوپال با سنگ کوآرتز تنها یک مزیت دارد و آن این که سختی نسبتا پایین این سنگ را بالا می‌برد. اوپال خاصیت جذب پذیری مایعات را دارد پس توصیه می‌شود هنگام کار روزانه آن را استفاده نکنید چون ممکن است با مایعاتی که برای آن مضر است تماس پیدا کرده و آسیب ببیند. در هنگام شست و شوی آن هرگز از الکل استفاده نکنید. این گوهر دارای 10 درصد آب می‌باشد پس مراقب باشید زیاد از حد خشک نماند. چون ممکن است ترک بخورد و از حرارت دادن آن اجتناب کنید. لازم به ذکر است اوپال شجری یا خزه‌ای هم نوع دیگری از این گوهر زیبا می‌باشد.

خواص درمانی:

این سنگ به طلسم خوشبختی معروف است و برای هنر پیشگان و موسیقی دانان مناسب است. برای درمان بیماری‌های معده، روده و ورم معده بسیار موثر است. این سنگ باعث ازدیاد گلبول‌های قرمز خون می‌شود اوپال سفید چشم‌های ما را در برابر زندگی باز می‌کند و باعث تقویت صفات نیکو می‌گردد.

 سنگ مورد نظر شما در بالا با هر مدل، طرح و سبکی قابل سفارش و ساخت در مجموعه گوهرآرا می‌باشد و در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت و ظرافت در ساخت، به شما مشتریان عزیز ارائه می‌شود. همه سنگ ها در این مجموعه شناسنامه دار هستند پس با اطمینان و خاطری آسوده خرید کنید.

برای بازدید از گالری گوهرآرا و جواهرات کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید