وبلاگ

زمرد

زمرد

زمرد سنگی از خانواده کانی بریل است که به طیف‌های مختلف رنگ سبز یافت می‌شود. رنگ سبزش به خاطر وجود فلز کروم در آن می‌باشد. کمتر زمردی یافت می‌شود که ناخالصی نداشته باشد این به موضوع به خاطر شکل ویژه ناخالصی موجود در زمرد که معروف به باغچه است به وجود می‌آید. مهمترین عامل در زمرد ابتدا رنگ آن، سپس درون گیرها و ناخالصی ها است. اگر از سندان نگین زمردی به درون آن نگاه کنیم. سرزمین عجیب و باشکوهی داخل سنگ می‌درخشد. ارزش یک زمرد عالی، قابل قیاس و در مواقعی بالاتر از الماس است. ترک‌ها و شکستگی‌های داخل سنگ امری عادی است و کمتر راجع به آن بحث می‌شود. برای بهبود رنگ زمرد اغلب از روغن‌های گیاهی یا غیر محلول در آب، صمغ مصنوعی و صمغ طبیعی و در مواقعی از تثبیت کننده‌ها و موادی که داخل زمرد را پر کرده‌اند استفاده می‌شود. در نگهداری زمرد باید بسیار دقت کرد چون سنگ سختی نیست و این نکته را بدانید که اکثر روغن‌ها با پاک کننده‌های قوی و در مجاورت درجه حرارت زیاد از بین رفته، پاک می‌شوند. از پاک کننده‌های اولتراسونیک باید اجتناب کرد زیرا باعث خرد شدن سنگ خواهد شد. اکثر ذخایر زمرد جهان در معدن‌های کلمبیا، برزیل، روسیه، استرالیا، آفریقای جنوبی، زامبیا و هندوستان وجود دارند. اخیرا در کانادا هم معادنی کشف شده که سنگ حاصل از آن کیفیت جواهر را دارد. لازم به ذکر است در منطقه (پنجشیر) افغانستان، یکی از گران قیمت‌ترین و زیباترین کانسارهای زمرد یافت می‌شود اما به دلیل صعب العبور بودن و مشکلات امنیتی دسترسی به این گوهر دچار مشکل شده است. بیشترین حجم استخراج زمرد در کشور کلمبیا است و بهترین و نایاب‌ترین آن سنگی به نام (Trapiche) می‌باشد. زمردهای بزرگ بسیار کم‌یابند، مخصوصا اگر خوش‌رنگ باشند. یکی از بزرگترین زمردها در قرن نوزدهم در کلمبیا یافت شد که نام آن و وزن تکه ناتراش آن 1383/95 قیراط بود. به این دلیل که زمرد گوهری ارزشمند است و گران‌بها می‌باشد، تولید صنعتی و شبیه سازی آن رایج شده است. به خاطر ارزش، اهمیت و محبوبیت خاصی که این گوهر زیبا دارد، قاچاق آن می‌تواند خسارت سنگینی به اقتصاد یک کشور وارد آورد. روش رایج در بهسازی زمرد ترکیب سازی و ایجاد لایه‌های اضافی در آن است. در این روش لایه روئی و زیرین سنگ کوآرتز و لایه میانی جنسی از مواد ژلاتینی به رنگ سبز زمردی دارد. کمپانی‌های زیادی اقدام به تولید زمرد مصنوعی می‌کنند اما شاید شناخته شده‌ترین آنها شرکت در ایالات متحده آمریکا باشد که به صورت قانونی آن را تولید می‌کند، زمرد نیز معروف است که در اواخر دهه نود میلادی تولید و روانه بازار شد. اوایل قرن بیستم تولید صنعتی زمرد به اوج خود رسید و از سال 1930 توسط شرکت‌های مختلف تولید شد ولیکن امروزه جایگاه خود را در بازار تجارت جواهرات پیدا کرده است. روسیه و ژاپن نیز دست به این اقدام زده‌اند. به طوری که قیمت سنگ غیر اصلی بسیار پائین‌تر از نمونه طبیعی است به خاطر ناآرامی و نوسانات سیاسی و اجتماعی در کشور کلمبیا، همیشه بر سر استخراج آن درگیری و مشکل وجود داشته است.

چلسی فیلتر:

ابزاری است که از آن برای شناسایی زمرد استفاده می‌شود این ابزار با رنگ زمرد واکنش‌هایی نشان می‌دهد که گوهر اصل را از نمونه‌های مصنوعی یا بهسازی شده متمایز می‌سازد، اما هنوز زمرد از باارزش‌ترین و محبوب‌ترین گوهر‌ها بوده و همیشه در بین جواهرات خوش درخشیده و مطرح بوده است.

کلمبیا

اگر قصد سفر به کلمبیا را دارید باید بگویم کشوری زیبا و با آب و هوای خوب است و بدون شک بیشترین حجم زمرد جهان منوط به این سرزمین است اما سیستم بهره‌برداری از معادن به خاطر اثرات بزه‌کاری در این کشور بسیار ناهمگون است. این روند، تبلیغات بدی در تجارت جهانی زمرد طبیعی داشته و باعث به وجود آمدن سنگ‌های مصنوعی و جایگزین فراوان برای آن و افزایش روز افزون قیمت زمرد است.

خواص درمانی:

زمرد به طور کلی یک سنگ همه کاره است برای درمان عوارض قلبی بسیار کارآمد بوده و می‌تواند فشار خون، تصلب شرائین و ضعف کارکرد قلب را درمان کند. برای از بین بردن انواع تب‌ها مفید بوده است. معده، کلیه، کبد و پانکراس را تحت کنترل دارد و بر عملکرد تمامی غدد نفوذ دارد. از زمرد در بهبود آنفولانزا، بی‌اشتهایی، سردرد، عوارض گلو، گرفتگی صدا و تهوع بهره می‌برند.

سنگ مورد نظر شما در بالا با هر مدل، طرح و سبکی قابل سفارش و ساخت در مجموعه گوهرآرا می‌باشد و در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت و ظرافت در ساخت، به شما مشتریان عزیز ارائه می‌شود. همه سنگ ها در این مجموعه شناسنامه دار هستند پس با اطمینان و خاطری آسوده خرید کنید.

برای بازدید از گالری گوهرآرا و جواهرات کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید