وبلاگ

خواص و فواید سنگ‌های ماه تولد تیر

سنگ های متعلق به متولیدین ماه تیر

سنگ اصلی متولدین تیر ماه یاقوت است. و سنگ های ثانویه دیگر این ماه که تاثیر شگفت انگیزی بر روح و جسم متولدین این ماه می‌گذارد سنگ‌های اوپال، زمرد، عقیق شجری، کارنلین، اون‌تورین، در می‌باشد. که در ادامه جزئیات و فواید این سنگ‌ها را بررسی می‌کنیم.

یاقوت

یاقوت گونه‌ای از خانواده کورندوم است. بهترین یاقوت در کشور برمه استخراج می‌شود و مرغوب‌ترین و کم‌‌یاب ترین آن قرمزی به رنگ خون کبوتر است که بسیار گران‌بهاست. در تایلند، تانزانیا و ماداگاسکار هم یاقوت به دست می‌آید اما کیفیت آنها به اندازه یاقوت برمه نیست. سالانه تن‌ها یاقوت مصنوعی تولید می‌شود که در این بین کمپانی بیشترین سهم را دارد. این سنگ‌ها آن‌قدر با دقت طراحی شده که بدون تجهیزات آزمایشگاهی تشخیص آن از سنگ اصلی بسیار دشوار است. سنگ‌های مصنوعی ممکن است به قدری زیبا و جذاب باشند که نیاز شما را متوجه خرید سنگ طبیعی نکنند اما به واقع هنگامی که می‌خواهید سنگ مصنوعی بخرید اندکی درنگ کنید زیراهمه چیز در زیبایی سنگ خلاصه نمی‌شود. سنگ باید دارای اصالت، انرژی طبیعی و مقبول در سرمایه‌گذاری باشد.

خواص درمانی:

برای درمان بیماری‌های معده و کبد، آرامش و آرام نمودن بیماران عصبی و روانی و درمان انواع سردرد بسیار مفید می‌باشد این سنگ معروف به سنگ عشق است و بیماری‌های مربوط به فشار خون، کم خونی، ضعف و ناتوانی جسمی، سستی و سرما خوردگی را تحت کنترل دارد و حتی تاثیر به‌سزایی در بهبود تب‌های طوانی و ضعف چشم و عوارض مختلف ذهنی دارد.

اوپال

اوپال از سیلیکات تشکیل شده است و ترکیباتی مانند کانی کوآرتز دارد با این تفاوت که آب نیز به ترکیبات آن اضافه شده است و رتبه آن از کوآرتز بالاتر می‌باشد. به دو دسته (جامد و ژل) و (ژله‌ای) تقسیم می‌شود هنگامی که به سطح اوپال نگاه می‌کنیم منظره‌ای زیبا می‌بینیم که شبیه رنگین کمانی از رنگ‌ها است که به ما چشمک می‌زند. این پدیده بازی رنگ نام دارد. اوپال رنگ‌ها و انواع گوناگونی دارد اما در اینجا به بررسی مهمترین آنها می‌پردازیم.

1-اوپال گران‌بها
از همه‌ اوپال‌های گران‌تر بوده و خود به سه رتبه طبقه بندی می‌شود.

سیاه: که بدنه سنگ سیاه، آبی، سبز و یا خاکستری است.

روشن: که بدنه سنگ به رنگ سفید و کرم مشاهده می‌شود.

پاک: سنگ اوپال پاک و بی‌رنگ که فاقد ناخالصی بوده و بازی رنگ خوبی دارد.

اوپال سیاه 10 برابر گران‌تر از گونه‌های دیگر است و بسیار پر ارزش‌تر از انواع بهسازی شده اوپال که سعی می‌شود بسیار زیبا تهیه شوند، می‌باشد. در مرحله اول این سنگ مانند تکه پلاستیکی سیاه به نظر می‌رسد اما پس از قرار گرفتن در برابر نور استاندارد می‌توان طیف‌های رنگین کمان را در آن مشاهده کرد.

2-اوپال آتشی
سنگ شفاف یا نیمه شفافی است که دارای رنگ نارنجی تا قرمز بوده و معملا بازی رنگ ندارد.

3-اوپال معمولی
سنگ اوپال بدون رنگ بوده که بازی رنگ هم ندارد و اغلب به کار نمیآید. اوپال با دیگر گوهر‌ها تفاوت‌هایی دارد مثلا زمان تشکیل آن نسبت به سایر گوهر‌ها کوتاه‌تر بوده، شکل متبلور ندارد و آن را یک ژله سخت شده می‌پندارند.

4-potch opal:
یک تکه اوپال گران بها است که درون آن را تکه‌ای اوپال معمولی پر کرده است. مهمترین منابع آن در استرالیا می‌باشد. در این کشور دلال‌های جواهرات از نام‌های محلی و اصطلاحات خاص برای نامگذاری اوپال‌ها استفاده می‌کنند. مثلا اوپال کورویت که گویی فلزی شیشه مانند شفاف است که براق شده و جذابیت ویژه‌ای ندارد. ذخایر دیگر اوپال در مجارستان، ایالات متحده و برزیل می‌باشد. اوپال آتشی و اوپال آبی نیز عمدتا در مکزیک یافت می‌شوند. اوپال صورتی و آبی بدون درخشش، در کشور پرو پیدا می‌شود. روش ترکیب سازی سنگ و دو لایه یا سه لایه کردن اوپال برای بهسازی آن رواج دارد و هنگامی که روی پایه قرار گیرد تشخیص آن مشکل است. اما ترکیب سازی اوپال با سنگ کوآرتز تنها یک مزیت دارد و آن این که سختی نسبتا پایین این سنگ را بالا می‌برد. اوپال خاصیت جذب پذیری مایعات را دارد پس توصیه می‌شود هنگام کار روزانه آن را استفاده نکنید چون ممکن است با مایعاتی که برای آن مضر است تماس پیدا کرده و آسیب ببیند. در هنگام شست و شوی آن هرگز از الکل استفاده نکنید. این گوهر دارای 10 درصد آب می‌باشد پس مراقب باشید زیاد از حد خشک نماند. چون ممکن است ترک بخورد و از حرارت دادن آن اجتناب کنید. لازم به ذکر است اوپال شجری یا خزه‌ای هم نوع دیگری از این گوهر زیبا می‌باشد.

خواص درمانی:

این سنگ به طلسم خوشبختی معروف است و برای هنر پیشگان و موسیقی دانان مناسب است. برای درمان بیماری‌های معده، روده و ورم معده بسیار موثر است. این سنگ باعث ازدیاد گلبول‌های قرمز خون می‌شود اوپال سفید چشم‌های ما را در برابر زندگی باز می‌کند و باعث تقویت صفات نیکو می‌گردد.

زمرد

زمرد سنگی از خانواده کانی بریل است که به طیف‌های مختلف رنگ سبز یافت می‌شود. رنگ سبزش به خاطر وجود فلز کروم در آن می‌باشد. کمتر زمردی یافت می‌شود که ناخالصی نداشته باشد این به موضوع به خاطر شکل ویژه ناخالصی موجود در زمرد که معروف به باغچه است به وجود می‌آید. مهمترین عامل در زمرد ابتدا رنگ آن، سپس درون گیرها و ناخالصی ها است. اگر از سندان نگین زمردی به درون آن نگاه کنیم. سرزمین عجیب و باشکوهی داخل سنگ می‌درخشد. ارزش یک زمرد عالی، قابل قیاس و در مواقعی بالاتر از الماس است. ترک‌ها و شکستگی‌های داخل سنگ امری عادی است و کمتر راجع به آن بحث می‌شود. برای بهبود رنگ زمرد اغلب از روغن‌های گیاهی یا غیر محلول در آب، صمغ مصنوعی و صمغ طبیعی و در مواقعی از تثبیت کننده‌ها و موادی که داخل زمرد را پر کرده‌اند استفاده می‌شود. در نگهداری زمرد باید بسیار دقت کرد چون سنگ سختی نیست و این نکته را بدانید که اکثر روغن‌ها با پاک کننده‌های قوی و در مجاورت درجه حرارت زیاد از بین رفته، پاک می‌شوند. از پاک کننده‌های اولتراسونیک باید اجتناب کرد زیرا باعث خرد شدن سنگ خواهد شد. اکثر ذخایر زمرد جهان در معدن‌های کلمبیا، برزیل، روسیه، استرالیا، آفریقای جنوبی، زامبیا و هندوستان وجود دارند. اخیرا در کانادا هم معادنی کشف شده که سنگ حاصل از آن کیفیت جواهر را دارد. لازم به ذکر است در منطقه (پنجشیر) افغانستان، یکی از گران قیمت‌ترین و زیباترین کانسارهای زمرد یافت می‌شود اما به دلیل صعب العبور بودن و مشکلات امنیتی دسترسی به این گوهر دچار مشکل شده است. بیشترین حجم استخراج زمرد در کشور کلمبیا است و بهترین و نایاب‌ترین آن سنگی به نام (Trapiche) می‌باشد. زمردهای بزرگ بسیار کم‌یابند، مخصوصا اگر خوش‌رنگ باشند. یکی از بزرگترین زمردها در قرن نوزدهم در کلمبیا یافت شد که نام آن و وزن تکه ناتراش آن 1383/95 قیراط بود. به این دلیل که زمرد گوهری ارزشمند است و گران‌بها می‌باشد، تولید صنعتی و شبیه سازی آن رایج شده است. به خاطر ارزش، اهمیت و محبوبیت خاصی که این گوهر زیبا دارد، قاچاق آن می‌تواند خسارت سنگینی به اقتصاد یک کشور وارد آورد. روش رایج در بهسازی زمرد ترکیب سازی و ایجاد لایه‌های اضافی در آن است. در این روش لایه روئی و زیرین سنگ کوآرتز و لایه میانی جنسی از مواد ژلاتینی به رنگ سبز زمردی دارد. کمپانی‌های زیادی اقدام به تولید زمرد مصنوعی می‌کنند اما شاید شناخته شده‌ترین آنها شرکت در ایالات متحده آمریکا باشد که به صورت قانونی آن را تولید می‌کند، زمرد نیز معروف است که در اواخر دهه نود میلادی تولید و روانه بازار شد. اوایل قرن بیستم تولید صنعتی زمرد به اوج خود رسید و از سال 1930 توسط شرکت‌های مختلف تولید شد ولیکن امروزه جایگاه خود را در بازار تجارت جواهرات پیدا کرده است. روسیه و ژاپن نیز دست به این اقدام زده‌اند. به طوری که قیمت سنگ غیر اصلی بسیار پائین‌تر از نمونه طبیعی است به خاطر ناآرامی و نوسانات سیاسی و اجتماعی در کشور کلمبیا، همیشه بر سر استخراج آن درگیری و مشکل وجود داشته است.

خواص درمانی:

زمرد به طور کلی یک سنگ همه کاره است برای درمان عوارض قلبی بسیار کارآمد بوده و می‌تواند فشار خون، تصلب شرائین و ضعف کارکرد قلب را درمان کند. برای از بین بردن انواع تب‌ها مفید بوده است. معده، کلیه، کبد و پانکراس را تحت کنترل دارد و بر عملکرد تمامی غدد نفوذ دارد. از زمرد در بهبود آنفولانزا، بی‌اشتهایی، سردرد، عوارض گلو، گرفتگی صدا و تهوع بهره می‌برند.

عقیق شجری

عقیق خزه‌ای یا شجری نوعی محبوب از عقیق است که ناخالصی داخل آن ما را به یاد شکل درختان می‌اندازد و عقیق منظره‌ای که ناخالصی آن، تصاویری خاص را برای ما تداعی می‌کند.

خواص درمانی:

عقیق شجری برای دیابت  ومتعادل کردن درصد قند خون بسیار موثر است و علیه عفونت‌های ویروسی و التهابات مبارزه می‌کند برای درمان سینوزیت هم کاربرد اساسی دارد.

کارنلین

واژه کارنلین (Carnelian) به دلیل رنگ نارنجی خود از کلمه یونانی “carneus” به معنی “رنگ گوشت یا پوست” گرفته شده است. این سنگ با واژه Cornelian نیز معروف است. امروزه گاهی سنگ کارنلین را با نام هایی چون عقیق پرتقالی و یا عقیق نارنجی خطاب میکنند. کارنلین (به انگلیسی carnelian) نوع نارنجی، قهوه ای مایل به نارنجی، زرد-نارنجی تا پر رنگ-تقریبا نارنجی مایل به قرمز کلسدونی و یا به عبارتی کوارتز میکروکریستالین است. کارنلین هم خانواده عقیق است و معمولا به صورت کابوشن تراشیده شده و گاهی دستخوش برجسته کاری و یا حتی مجسمه های کلکسیونی میشود. مهمترین ذخایر سنگ کارنلین در برزیل، اورگوئه، روسیه (سیبری)،آلمان، هند و ماداگاسکار است که نسبت به سنگ عقیق به سختی یافت میشود. رنگ کارنلین میتواند از نارنجی رنگ پریده تا تیره را شامل شود. در حقیقت عامل رنگ در آن به علت وجود ترکیب اکسید آهن است. کارنلین را میتوان یکی از قدیمی ترین سنگهای نیمه قیمتی دانست که بشر از آن استفاده کرده است. کشف این موضوع که انسان از مهره های قرمز کلسدونی از اوایل عصر نو سنگی استفاده میکرده شگفت انگیز است. یکی از قدیمی ترین یافته ها از مهره های کارنلیان با تراش های فست مربوط به اواسط دوره پنجمین هزاره قبل از میلاد مسیح در گورستان وارنا (Varna Cemetery) بلغارستان می باشد. در 4 – 5 مین هزاره قبل از میلاد مسیح نیز سوراخ کاری روی سنگ کارنلین در مِهرگَرْهْ یکی از مناطق سه گانه باستانی بلوچستان پاکستان امروزی انجام میشد. یافته هایی از این سنگ در منطقه باستانی کنوسوس جزیره کرت یونان که مربوط به عصر برنز (1800 سال قبل از میلاد مسیح) است اثبات این است که از کرنلیان در کارهای تزئینی هنری استفاده میشد.

خواص درمانی:

در گذشته جنگجویان، سنگ کارنلین را به گردن خود می آویختند تا با استفاده از قدرت های فیزیکی آن شجاعت خود را افزایش و بر دشمنان خود غلبه کنند. مصریان باستان، کارنلین را “غروب خورشید” میخواندند و معماران مصری، خود را با این سنگ مزین میکردند تا درجه و مقام سازندگی خود را نشان دهند. کیمیاگران در قرون وسطی، کرنلیان را در آب جوش می انداختند تا انرژی دیگر کلسدونی ها را فعال (به نوع خوبی تبدیل) کنند. رومیان قدیم بر روی سنگ کارنلین و انگشترشان نقوش نقوش حیوانی درنده یا الهه حکاکی میکردند و اعتقاد داشتند که برایشان خوش یمنی و حفاظت می آورد. بسیاری از مسلمانان باور دارند که کارنلین (به عامه عقیق پرتقالی) برای آنها شادی و خوشبختی می آورد و گفته میشود پیامبر اسلام نیز انگشتر مهری از سنگ کارنلین بر دست داشته است. برخی از این سنگ در جهت سم زدایی الکل یا مواد مخدر نیز استفاده میکنند. کارنلین سبب رغبت یافتن به بلوغ روحانی میشود. کارنلین انرژی های خود را به خوبی با انواع کوارتز، جاسپر و کلسدونی می آمیزد.

اون تورین

این سنگ از تجمع کوآرتزهای سبز و خاکستری به انضمام سنگ میکا که به آن رنگ کروماتیک می‌دهد تشکیل شده است. مهمترین منابع آن در کشورهای برزیل، روسیه و هندوستان می‌باشد.

خواص درمانی:

برای بیماریهای پوستی، آبله و جوش‌های صورت بسیار مفید است و به علاوه برای ریزش اشک، درمان شوره سر سودمند می‌باشد و باعث گشاده‌روئی و خونسردی و آرامش می‌گردد.

در

در یا کوآرتز بی‌رنگ شفاف را گویند که یکی از جایگزین‌های الماس است. اما به اندازه آن ما را متقاعد نخواهد کرد. در نگاه اول ظاهری شیشه گونه دارد و امکان دارد آن را با شیشه اشتباه بگیریم. مانند اغلب سنگ‌های طبیعی کوآرتز نسبت به شیشه از خاصیت هدایت گرمایی بیشتری برخوردار است. این سنگ را می‌شود با پنس گرفته و روی کف دست قرار داد تا تفاوت درجه گرمای ان را نسبت به سنگ مصنوعی حس کنیم. نگاه داشتن آن با پنس به خاطر اجتناب از گرمای کاذب است. اما تست زبان بازدهی بیشتری دارد زیرا از نظر زمان کوتاه‌تر بوده و درصد خطای کمتری دارد. تکه‌های بزرگ و کریستال‌های حجیم کوآرتز به عنوان نمایه‌ها و مجسمه‌های تاریخی در زمان قدیم بسیار تراشیده می‌شدند. در سری‌لانکا سابقه تولید عینک از این سنگ بسیار طولانی است. همچنین برای تولید لنزهای مخصوص برای چشم پزشکان و در ساخت ساعت بسیار کارآمد است. کوآرتز ستاره‌ای همانند سفایر و یاقوت استار وجود دارد و خطوط آن واضح‌تر و جذاب‌تر است.

در ونوس: کوآرتزی است به همراه سوزن‌های طلایی یا قرمز کانی رتیل.

در مودار: کوآرتزی است به همراه ناخالصی‌های سوزنی شکل از جنس کریستال تورمالین.

الماس بریستول: الماس هرکیمر و الماس سعودی تهیه شده از سنگ کوآرتز هستند که طبق محل تولید آنها نامگذاری شده‌اند. پیدایش سنگ کوآرتز گستره و پیشینه عظیمی دارد و هنوز هم بلورهای بزرگ و حجیم آن یافت می‌شوند. کوآرتز مصنوعی به تمامی رنگ‌ها تولید و روانه بازار می‌گردد.

خواص درمانی:

این بلور به سنگ شفابخش مشهور است که برای همه نوع درمان به کار می‌رود هر سنگ کوآرتز در واقع نیرو و انرژی خاصی دارد و از خاصیت شفابخشی ویژه‌ای برخوردار است. این سنگ باعث برطرف شدن ناراحتی و غم کودکان شده و به او احساس شادابی و نشاط می‌بخشد. این سنگ ذهن را سازماندهی کرده و افکار را از منفی گرایی پاک می‌کند. از کوآرتز بی‌رنگ برای دردهای پشت و دیسک کمر و فتق کمری استفاده می‌شود. همچنین سردردهای مزمن و اختلالات روده‌ای توسط آن آرام می‌شود.

هر یک از سنگ های مورد نظر شما در بالا با هر مدل، طرح و سبکی قابل سفارش و ساخت در مجموعه گوهرآرا می‌باشد و در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت و ظرافت در ساخت، به شما مشتریان عزیز ارائه می‌شود. همه سنگ ها در این مجموعه شناسنامه دار هستند پس با اطمینان و خاطری آسوده خرید کنید.

برای بازدید از گالری گوهرآرا و جواهرات کلیک کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید