وبلاگ

خواص و فواید سنگ‌های ماه‌ تولد اردیبهشت

سنگ های متعلق به متولدین ماه اردیبهشت

سنگ اصلی متولدین اردیبهشت ماه زمرد است. و سنگ های ثانویه دیگر این ماه که تاثیر شگفت انگیزی بر روح و جسم متولدین این ماه می‌گذارد سنگ‌های یشم، کوآرتز صورتی، کریزوپراز، کیانیت، رودونایت، عقیق می‌باشد. که در ادامه جزئیات و فواید این سنگ‌ها را بررسی می‌کنیم.

زمرد

زمرد سنگی از خانواده کانی بریل است که به طیف‌های مختلف رنگ سبز یافت می‌شود. رنگ سبزش به خاطر وجود فلز کروم در آن می‌باشد. کمتر زمردی یافت می‌شود که ناخالصی نداشته باشد این به موضوع به خاطر شکل ویژه ناخالصی موجود در زمرد که معروف به باغچه است به وجود می‌آید. مهمترین عامل در زمرد ابتدا رنگ آن، سپس درون گیرها و ناخالصی ها است. اگر از سندان نگین زمردی به درون آن نگاه کنیم. سرزمین عجیب و باشکوهی داخل سنگ می‌درخشد. ارزش یک زمرد عالی، قابل قیاس و در مواقعی بالاتر از الماس است. ترک‌ها و شکستگی‌های داخل سنگ امری عادی است و کمتر راجع به آن بحث می‌شود. برای بهبود رنگ زمرد اغلب از روغن‌های گیاهی یا غیر محلول در آب، صمغ مصنوعی و صمغ طبیعی و در مواقعی از تثبیت کننده‌ها و موادی که داخل زمرد را پر کرده‌اند استفاده می‌شود. در نگهداری زمرد باید بسیار دقت کرد چون سنگ سختی نیست و این نکته را بدانید که اکثر روغن‌ها با پاک کننده‌های قوی و در مجاورت درجه حرارت زیاد از بین رفته، پاک می‌شوند. از پاک کننده‌های اولتراسونیک باید اجتناب کرد زیرا باعث خرد شدن سنگ خواهد شد. اکثر ذخایر زمرد جهان در معدن‌های کلمبیا، برزیل، روسیه، استرالیا، آفریقای جنوبی، زامبیا و هندوستان وجود دارند. اخیرا در کانادا هم معادنی کشف شده که سنگ حاصل از آن کیفیت جواهر را دارد. لازم به ذکر است در منطقه (پنجشیر) افغانستان، یکی از گران قیمت‌ترین و زیباترین کانسارهای زمرد یافت می‌شود اما به دلیل صعب العبور بودن و مشکلات امنیتی دسترسی به این گوهر دچار مشکل شده است. بیشترین حجم استخراج زمرد در کشور کلمبیا است و بهترین و نایاب‌ترین آن سنگی به نام (Trapiche) می‌باشد. زمردهای بزرگ بسیار کم‌یابند، مخصوصا اگر خوش‌رنگ باشند. یکی از بزرگترین زمردها در قرن نوزدهم در کلمبیا یافت شد که نام آن و وزن تکه ناتراش آن 1383/95 قیراط بود. به این دلیل که زمرد گوهری ارزشمند است و گران‌بها می‌باشد، تولید صنعتی و شبیه سازی آن رایج شده است. به خاطر ارزش، اهمیت و محبوبیت خاصی که این گوهر زیبا دارد، قاچاق آن می‌تواند خسارت سنگینی به اقتصاد یک کشور وارد آورد. روش رایج در بهسازی زمرد ترکیب سازی و ایجاد لایه‌های اضافی در آن است. در این روش لایه روئی و زیرین سنگ کوآرتز و لایه میانی جنسی از مواد ژلاتینی به رنگ سبز زمردی دارد. کمپانی‌های زیادی اقدام به تولید زمرد مصنوعی می‌کنند اما شاید شناخته شده‌ترین آنها شرکت در ایالات متحده آمریکا باشد که به صورت قانونی آن را تولید می‌کند، زمرد نیز معروف است که در اواخر دهه نود میلادی تولید و روانه بازار شد. اوایل قرن بیستم تولید صنعتی زمرد به اوج خود رسید و از سال 1930 توسط شرکت‌های مختلف تولید شد ولیکن امروزه جایگاه خود را در بازار تجارت جواهرات پیدا کرده است. روسیه و ژاپن نیز دست به این اقدام زده‌اند. به طوری که قیمت سنگ غیر اصلی بسیار پائین‌تر از نمونه طبیعی است به خاطر ناآرامی و نوسانات سیاسی و اجتماعی در کشور کلمبیا، همیشه بر سر استخراج آن درگیری و مشکل وجود داشته است.

خواص درمانی:

زمرد به طور کلی یک سنگ همه کاره است برای درمان عوارض قلبی بسیار کارآمد بوده و می‌تواند فشار خون، تصلب شرائین و ضعف کارکرد قلب را درمان کند. برای از بین بردن انواع تب‌ها مفید بوده است. معده، کلیه، کبد و پانکراس را تحت کنترل دارد و بر عملکرد تمامی غدد نفوذ دارد. از زمرد در بهبود آنفولانزا، بی‌اشتهایی، سردرد، عوارض گلو، گرفتگی صدا و تهوع بهره می‌برند.

یشم

در واقع یشم اصطلاحی است که برای انواع مختلفی از سنگ ها به کار برده میشود اما تنها سنگ خالص نوع یشم ، دو سنگ jadeite و nephrite است. تاریخچه سنگ یشم به چندین هزار سال قبل بر میگردد، یعنی زمانی که از این سنگ به دلیل سختی آن ، برای درست کردن سلاح و ابزارها استفاده میشد مایان ها و آزتک ها از این سنگ استفاده میکردند و دلیل نام یشم هم از عبارت اسپانیایی “piedra de ijada” گرفته شده است و معادل انگلیسی آن “stone for the pain in the side” است. بعد از این که اسپانیایی ها دیدند افراد بومی امریکای مرکزی تکه ای از این سنگ را در کنار خود نگه میدارند، با این باور که این سنگ میتواند بیماری ها را درمان کند، این نام را انتخاب کردند. چینی ها به این سنگ yu میگویند که به معنی آسمانی یا همایونی است. این سنگ در فرهنگ چین یک سنگ با شکوه است. قرار دادن سنگ یشم حکاکی شده در مقابل یک منبع نور، موجب ایجاد درخشش و تلألؤ بی نظیر و چشم نوازی در این سنگ می گردد. یکی از انواع سنگ یشم، که به عنوان یشم شاهنشاهی معرفی می شود در مناطق میانمار (برمه) یافت می شود و با ارزش ترین فرم شناخته شده سنگ یشم به شمار می رود که البته این سنگ به رنگ سبز زمردی است. سنگ یشم به رنگ های لکه لکه سبز و سفید و رنگ های نادری از زرد، صورتی، بنفش و سیاه و سفید ظاهر می شود که در محدوده نور سبز به رنگ های مایل به خاکستری و همچنین سفید دیده می شود. نوعی از سنگ یشم به رنگ سبز تره فرنگی وجود دارد که به ” یشم روسیه ” معروف است و در نزدیکی دریاچه بایکال در روسیه پیدا شده است. رنگ سنگ، شفافیت و بافت آن یکی از مهمترین مواردی است که در تعیین قیمت سنگ یشم بسیار تأثیرگذار است. رنگ های تندی که از سنگ یشم در حال حاضر از پرطرفدارترین سنگ ها در جواهرسازی به شمار می روند. به طور کلی سنگ های یشم سبز رنگ از محبوب ترین سنگ ها محسوب می شوند. سنگ یشم نیمه شفاف از مطلوب‌ترین و با ارزش ترین انواع سنگ یشم به شمار می روند.

خواص درمانی:

انرژی بخش فوق العاده، درمان بیماری های پوستی، درمان سردردهای مزمن، میگرن، آرامش بخش و موثر برای افراد دارای استرس زیاد، کنترل نیروهای درون، درمان بیماری های روده و کبد. یشم جزو سنگهای جادویی و محترم در مشرق زمین شناخته میشود.

کوآرتز صورتی

شکل معمولی کوآرتز را داشته و رنگ آن صورتی کم رنگ است. اکثرا ظاهری ابر گرفته دارد و معمولا به شکل برجسته تراشیده می‌شود و رنگ پر رنگ آن محبوبیت بیشتری دارد. این سنگ جهت بهسازی و شبیه سازی مستعد است پدیده ستاره‌ای در کوآرتز صورتی دیده شده است. نوع مرغوب آن برای تراش صفحه‌ای مناسب بوده و تکه‌های بزرگ آن جهت کنده کاری و تهیه مجسمه‌های حیوانات کاربرد دارد. رز کوآرتز در اکثر نقاط دنیا پیدا می‌شود ولی بهترین آن در برزیل است.

خواص درمانی:

زیاد کننده انرژی در انسان بوده و از لحاظ جسمی برای بیماری‌های قلبی و مشکلات تنفسی از جمله بیماری آسم مفید است و دوران نقاهت را تسریع می‌کند.

کریزوپراز

نام سنگ کریزوپراز (به انگلیسی Chrysoprase) از کلمه ی یونانی “Chrysos” به معنی طلایی و “Parason” به معنی تره فرنگی به دلیل شباهت رنگ آن به سبزیجات و اینکلوژن های طلایی آن دارد. رنگ این سنگ به سیب سبز نیز شباهت بسیاری دارد. سنگ کریزوپراز برای یونانیان و رومیان سنگی شناخته شده بود. چندین قطعه از کریزوپراز در بین ابزارهای اولیه آنها یافت شده است ولی استفاده از این سنگ در آن زمان چندان رایج نبود. این سنگ ابتدا در سال 1700 میلادی در اروپا و از ذخایر کشور لهستان شهرت گرفت. امروزه نیز بیشتر سنگهای کریزوپرایز در استرالیا تولید می شود البته نه به صورت وسیع زیرا منابع آنها محدود است. کریزوپراز (Chrysoprase) سنگی از خانواده کلسدونی ها و یکی از زیبا ترین و ارزشمند ترین سنگ های این گروه محسوب میشود. سختی این سنگ 7 – 6.5 بوده و طیف وسیعی از رنگ زرد مایل به سبز تا سبز و سبز – آبی را شامل می شود. این سنگ بعد از سیلیکای جواهری (Gem silica) دومین گونه ارزشمند خانواده کلسدونی به شمار می رود. از نظر شفافیت معمولاً از مات و اوپاک متغیر بوده و نوع مات (نیمه شفاف) آن با ارزش تر است. این سنگ غالبا به شکل کابوشن تراش داده میشود و جلایی مومی شکل دارد. سنگ کریزوپراز در مناطق سطحی و کم عمق، جایی که سنگهای حاوی نیکل در معرض هوا و فرسایش قرار دارند تشکیل میشوند. این سنگ در حفره ها، ترکها و رگه هایی که معمولا دارای اندازه زیر چند اینچ تا به طور نادر چندین فوت طول دارند دیده میشود. کریزوپراز غالبا همراه سنگهایی چون پریدوتیت (peridotite)، دونیت (dunite) و سرپانتین (serpentinite) دیده میشود. این سنگها در مناطق افیولیتی و فرورانشی هستند. نیکل که عامل رنگ سبز کریزوپراز است با فرسایش این سنگها، آزاد میشود. رنگ کریزوپراز گاهی اوقات ناپایدار است. این سنگ مقداری به نور حساس بوده و چنانچه در طولانی مدت در معرض حرارت و یا نور خورشید قرار گیرد کم رنگ می شود. البته اگر سطح سنگ شما رنگ پریده گردد لایه زیرین آن دارای رنگ بهتری است که با پولیش سطحی میتوانید دوباره زیبایی آن را احیا کنید. همچنین در صورتی که در مقابل رطوبت شدید قرارگیرد تغییر رنگ آن باز می گردد. بنابراین بهتر است به طور کلی در مناطقی با حرارت بالا یا نور شدید نگهداری نشود. این سنگ در بازار مشابهات زیادی دارد. سرپانتین، عقیق سبز، اسمیت زونیت، جادئیت، آونتورین، پرنیت، پلاسما، جاسپر سبز تیره، سنگ خون و …هر یک میتوانند مشابه سنگ کریزوپرایز باشند. این سنگ به یشم استرالیایی نیز در بازار معروف اما کاملا با سنگ یشم متفاوت بوده و نوعی اصطلاح بازار است. در بازار جواهرات از جمله ایران نوع های متفاوتی از کالسدونی یا عقیق های رنگ شده به جای سنگ کریزوپراز اصل فروخته میشوند. گاهی با اسم هایی چون “chalcedony chrysoprase” و یا “Lemon Chrysoprase”فروخته میشوند که این اسامی اشتباه هستند. کریزوپراز لیمویی یا سیترُن کریزوپرایز نیز نام اشتباهی است که به سنگ منیزیت (Magnesite) داده و بین تراشکاران رواج دارد. نام اصلی آن برای نوع سبزش منیزیت لیمویی است و از ترکیبات کربنات منیزیوم و در همان شرایط محیطی کریزوپرایز دیده میشود ولی جنسی متفاوت و اوپاک است.

خواص درمانی:

این یک سنگ دوست داشتنی، متعلق به پرتو رنگ سبز و همچنین سنگی متعلق به قلب است و ما را با قلمرو طبیعت پیوند میدهد. این سنگ به قلب احساس استقامت بخشیده و از نظر جسمانی موجب سلامت عمومی، بازسازی، جوانی و سرزندگی می گردد. از خواص سنگ کریزوپراز از نظر احساسی می توان به ترغیب عشق ورزیدن و اعتماد کردن، رهایی از هیجانات مبتنی بر ترس، یاری دادن در ارتباط با بسامدهای مثبت طبیعت و محیط پیرامون اشاره نمود. همچنین کریزوپراز چاکرای ناف یعنی جایگاه اراده را فعال میکند که این ابزاری عالی برای کسانی است که راه خود را برای درمان اعتیاد برگزیده اند.

کیانیت

این گوهر برحسب زیبایی و پاکی برش داده شده و به عنوان گوهر سنگ مصرف می‌شود. سختی این گوهر خوب است. اما شکننده می‌باشد و برای انتخاب پایه‌ای جهت ساخت آن باید دقت لازم انجام پذیرد. کیانیت دارای ناخالصی‌های کریستالی بی‌رنگ و شبیه به لبه تیغ است و رنگ آبی آن نزدیک به یاقوت کبود می‌باشد و چون بلورهای کشیده دارد. هنگام تراش ضایعات بیشتری متوجه این سنگ می‌شود. طبع بسیار عجیبی که این گوهر دارد دو گانگی سختی در آن است در نقطه‌ای از سنگ 7 و در نقطه‌ای دیگر نزدیک به 4 است و هنگام تراش و ایجاد تراش در آن، تراشنده دچار مشکل می‌شود.

خواص درمانی:

در طی مدت بیماری برای تعدیل فشار خون و ترمیم کوروموزوم خون مفید می‌باشد باعث استواری مفاصل و بافت‌های رابط می‌شود و انرژی هدر رفته از بافت‌های خسته از استرس را دوباره بر‌می‌گرداند.

رودونایت

سنگی شبیه به رودوکروزیت بوده با این تفاوت که خطوط داخل آن به رنگ سیاه و نامنظم تر از رودوکروزیت است. سختی آن برابر 6 بوده و کیفیت بهتری جهت تراش دارد. نوع قرمز شفاف آن گران قیمت و کمیاب است. به شکل تکه‌های بزرگ به دست آمده و جهت کنده کاری کاربرد دارد. باور بر این است که این گوهر اثری شفابخش در استحکام و پایداری احساسات دارد. این سنگ در قرن 18 در رشته کوههای اورال کشف شد و ذخایر اصلی آن در ایالات متحده، سوئد، آفریقا، استرالیا و منطقه کورن وال انگلستان است.

خواص درمانی:

کمک به برطرف کردن ترس و حمله‌های عصبی، درمان زخم‌ها و بریدگی‌های پوستی می‌کند و برای درمان گزیدگی حشرات مفید است زیرا زهر را از محل زخم بیرون کشیده و به سطح می‌آورد.

عقیق

بدون شک بهترین نوع کلسدونی همان عقیق است این سنگ تنوع رنگ و اشکال گوناگون و منحصر به خود را دارد. غالبا در عقیق‌ها نوارهای رنگی وجود دارد ک ممکن است این نوارها تیره و مات، نیمه شفاف یا شفاف باشند. درون عقیق خلل و فرج‌هایی است که با رنگ‌های روشن رنگ می‌شوند. عقیق‌های رنگی امروزه جایگاه خاصی در بازار سنگ و نگین دارند. موارد دیگر مصرف عقیق در ساخت تسبیح، مهره، ساعت و برجسته کاری می‌باشد.

عقیق با نوارهای قهوه‌ای و سفید سارد اونیکس و با نوارهای سفید و سیاه اونیکس نام دارد.

خواص درمانی:

جهت درمان یرقان و مننژیت، تقویت عملکرد روده‌ها و کبد مفید بوده، حس شنوایی را بهبود می‌بخشد و برای پوست، مو و ناخن موثر است و سستی و تنبلی را از بین می‌برد.

هر یک از سنگ های مورد نظر شما در بالا با هر مدل، طرح و سبکی قابل سفارش و ساخت در مجموعه گوهرآرا می‌باشد و در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت و ظرافت در ساخت، به شما مشتریان عزیز ارائه می‌شود. همه سنگ ها در این مجموعه شناسنامه دار هستند پس با اطمینان و خاطری آسوده خرید کنید.

برای بازدید از گالری گوهرآرا و جواهرات کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید