وبلاگ

خواص و فواید سنگ های ماه تولد فروردین

سنگ های متعلق به متولیدین ماه فروردین

سنگ اصلی متولدین فروردین ماه الماس است. و سنگ های ثانویه دیگر این ماه که تاثیر شگفت انگیزی بر روح و جسم متولدین این ماه می‌گذارد سنگ‌های یاقوت سرخ، جاسپر قرمز، عقیق یمانی، آکوآمارین، سفایر، کونزایت می‌باشد. که در ادامه جزئیات و فواید این سنگ‌ها را بررسی می‌کنیم.

الماس

به راستی راز این سنگ زیبا چیست که هر انسانی آرزوی داشتن تکه‌ای خوش تراش و پاک آن را دارد. الماس کربن خالص است و در عمق بین 100 تا 200 کیلومتری از سطح زمین و در حدود بین 990 میلیون سال تا 3/2 میلیارد سال قبل شکل گرفته است. الماس در واقع ماده‌ایی شبیه به نوک مدادهای معمولی است اما نوع بلورین شده و کریستالین آن می‌باشد. الماس سخت‌ترین ماده طبیعی است که تاکنون توسط بشر کشف شده است. مصارف و کاربرد زیادی به ویژه در صنعت، ساخت مته‌های تراشنده، ابزار آلات صنعتی و تراش گوهرها و خود الماس دارد. سالانه حدود 11 تا 12 تن الماس خام از درون زمین به دست می‌آید از این مقدار فقط 2 تن آن قابلیت تبدیل به جواهر را دارند. برای تهیه چنین حجمی از الماس حدود 200 میلیون تن سنگ معدن از معادن استخراج می‌شود. شرکت‌های تجاری بزرگ تجارت الماس، مراقبت و کنترل‌های سرسختانه‌ای برای این کار در نظر می‌گیرند تا بتوانند هم از نظر قیمت و هم از نظر کیفیت، تجارت و بازاریابی ثابت و استوار داشته باشند.مهم ترین معادن الماس در آفریقای جنوبی، هندوستان، استرالیا و به تازگی کانادا واقع شده‌اند.

چهار عامل مهم در خرید و شناسایی الماس

1- رنگ:

الماس به رنگ های آبی، زرد، قرمز، صورتی، قهوه‌ای، سبز، بی‌رنگ یا سیاه یافت می‌شود و بیشترین رنگ آن الماس بی‌رنگ است. الماس بی‌رنگ خود در 9 طیف رنگ سفید درجه بندی شده است. که از سفید شفاف شروع شده و به ته مایه‌های زردتر نزدیک می‌شود. این تنوع رنگ به خاطر وجود نیتروژن در الماس است. الماسی خوش رنگ‌تر است که حاوی نیتروژن کمتری باشد. بر این اساس رنگ سفید الماس از حرف D انگلیسی شروع شده و تا Z ادامه می‌یابد که D بهترین و Z نامرغوب‌ترین رنگ است.

2- پاکی:

این مفهوم به میزان تمیزی و خالص بودن سنگ برمی‌گردد اکثر نگین‌ها دست کم دارای ناخالصی‌های ریز و درون گیر می‌باشند. در الماس این ناخالصی بیش از آن چه هر چیز دیگری باشد کربن سیاه است. این ناخالصی‌ها و کربن‌ها را می‌توان توسط سوزاندن با پرتوهای لیزر از بین برد تا شکل درونی و بیرونی سنگ در اصطلاح جواهر شناسی شود. درجه بندی پاکی الماس به 9 رده تقسیم می‌شود که بهترین آن سنگ ناب و خالص است که با ذره‌بین با بزرگنمایی 10 برابر، لکه، ناخالصی و درون گیر در آن مشاهده نمی‌شود. گرچه ممکن است زیر میکروسکوپ با بزرگنمایی بیشتر ناخالصی‌هایی مشاهده شود اما ملاک کار و معیار در گوهر شناسی بزرگ نمایی 10 است.

3- تراش:

همان‌طور که از اسم آن بر‌می‌آید به روش‌های تراشیدن سنگ گفته می‌شود. اگر بخواهیم الماس، درخشان، زیبا و پرتلالو شود باید در تراش آن حتما تناسب زاویه‌های تراش رعایت شود. اگر الماس از زاویه نادرست تراشیده شود باعث می‌شود، اولا ضایعات بیشتری شامل سنگ ناتراش اولیه شود و الماس به دست آمده کوچکتر خواهد بود. ثانیا اگر این تراش غیر استاندارد و بی‌لطافت و ظرافت باشد باعث می‌شود نوری که از درون الماس و زوایای آن انتشار می‌یابد، اثرات کمتری از خود نمایان کند و سنگ شرر و براقی خود را از دست بدهد. تراش رایج الماس که به نام (Brilliant cut) شناخته می‌شود یک نمونه محکم، مکرر و دائمی از تراش آن است که توسط (Dabi Talkowsky) پایه‌ریزی شده، این تراش مشتمل بر 81 صفحه بود که نوع کنونی آن زیباتر و دارای 58 صفحه است. اکثر الماس‌های بزرگ خاصیت ورقه ورقه شدن یا شکستگی سطحی دارند. برای تراش آنها باید ضربه‌ای توسط چکش و اسکنه و لیزر به روش جدید در جهت رخ طبیعی خود سنگ با شدت و فشار معین وارد آورد و برای تراش، آن را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کرد با سنگ‌های راف (ناتراش) دیگر نیز برای تقسیم شدن به تکه‌های ریزتر این گونه رفتار می‌شود. اول سنگ ناتراش بریده شده، شکل داده شده و حالت کله قندی به خود می‌گیرد. سپس توسط تراشنده‌ها صفحات آن تراشیده، ترکیب و پرداخت می‌شود تا برای مرحله پایانی که جلای سنگ می‌باشد آماده گردد. 2 مرحله پرداخت و جلای نگین در بیشتر کشورها توسط صفحه‌های الماسه تراشکاری و چرخ تراش و پودر الماسه بهره وری می‌شود. نوعی دیگر از تراش نگین‌ها تراش گنبدی یا دامله است. این تراش بر روی سنگ‌های نظیر عقیق، فیروزه و در رایج‌تر است و برای نشان دادن پدیده‌هایی نظیر ستاره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. در قدیم یاقوت ها و سفایر را بدین گونه می‌تراشیدند. گاهی ارتفاع گنبد زیاد و گاهی کم است.

4- وزن (بر اساس قیراط)

بر اساس استاندارد بین المللی وزن الماس بر اساس قیراط محاسبه می‌شود. هر قیراط برابر با یک پنجم گرم است و خود به 200 ریز واحد تقسیم می‌گردد. پس هر 5 قیراط معادل 1 گرم و هر 32 گرم یک اونس است.

خواص درمانی:

این گوهر و بلور‌های آن، آرامش بخش، کنترل کننده سیستم‌های الکترونی در بدن و رساننده انرژی مثبت به آنها و تقویت کننده انرژی مثبت و دفع کننده انرژی‌های منفی می‌باشد. به طور کلی الماس یک درمان‌گر بسیار قوی تلقی می‌شود. این سنگ از به وجود آمدن سنگ کلیه و کیسه صفرا جلوگیری کرده برای درمان صرع و عدم تعادل مفید است و برطرف کننده عوارض معده و روده می‌باشد. انرژی قوی الماس می‌تواند باعث مصونیت در بدن شود.

یاقوت سرخ

یاقوت گونه‌ای از خانواده کورندوم است. بهترین یاقوت در کشور برمه استخراج می‌شود و مرغوب‌ترین و کم‌‌یاب ترین آن قرمزی به رنگ خون کبوتر است که بسیار گران‌بهاست. در تایلند، تانزانیا و ماداگاسکار هم یاقوت به دست می‌آید اما کیفیت آنها به اندازه یاقوت برمه نیست. سالانه تن‌ها یاقوت مصنوعی تولید می‌شود که در این بین کمپانی بیشترین سهم را دارد. این سنگ‌ها آن‌قدر با دقت طراحی شده که بدون تجهیزات آزمایشگاهی تشخیص آن از سنگ اصلی بسیار دشوار است. سنگ‌های مصنوعی ممکن است به قدری زیبا و جذاب باشند که نیاز شما را  متوجه خرید سنگ طبیعی نکنند اما به واقع هنگامی که می‌خواهید سنگ مصنوعی بخرید اندکی درنگ کنید زیراهمه چیز در زیبایی سنگ خلاصه نمی‌شود. سنگ باید دارای اصالت، انرژی طبیعی و مقبول در سرمایه‌گذاری باشد.

خواص درمانی:

برای درمان بیماری‌های معده و کبد، آرامش و آرام نمودن بیماران عصبی و روانی و درمان انواع سردرد بسیار مفید می‌باشد این سنگ معروف به سنگ عشق است و بیماری‌های مربوط به فشار خون، کم خونی، ضعف و ناتوانی جسمی، سستی و سرما خوردگی را تحت کنترل دارد و حتی تاثیر به‌سزایی در بهبود تب‌های طوانی و ضعف چشم و عوارض مختلف ذهنی دارد.

جاسپر قرمز

کلسدونی است که مولکول‌های آن به صورت میکرو کریستالین بوده و به رنگ‌های فراوان و نقش‌های مختلف دیده می‌شود. زیباترین رنگ آن رنگ قرمز می‌باشد و در اکثر نقاط دنیا یافت می‌شود. بهترین نوع آن مربوط به کشور هندوستان است.

خواص درمانی:

باعث آرامش، تعادل در سیستم عصبی و گردش خون شده و ضد حساسیت می‌باشد.

عقیق یمانی

معروف ترین رنگ در اذهان عمومی رنگ سرخ نگین عقیق سرخ است که تقریبا اکثریت سنگ یمنی را با این رنگ می شناسند اما این گوهر دارای چندین رنگ متنوع نظیر شیری، کبود، زرد، نارنجی، کرم قهوه‌ای، جزع، سیاه و انواع رنگ قرمز می باشد. نوع سبز بهسازی نشده آن بسیار با ارزش است. این سنگ با ارزش از کشور یمن استخراج میشود و کیفیت و برتری سنگی که از معادن یمن استخراج می شوند، در قیاس با دیگر معادن به مراتب بیشتر بوده و از قیمت بالاتری برخوردارند. خوب است بدانید که بدلیل خواص عقیق سرخ یمنی و دیگر انواع آن معمولا این گوهر خوش رنگ و زیبا، یک دست و کمیاب بوده و اکثر علاقه مندان به سنگ های قیمتی و کلکسیونى، از میان انواع مختلف آن معمولا به دلیل زیبایی و خواص سنگ عقیق یمنی سرخ و قهوه ای را انتخاب میکنند. البته بایستی توجه نمود که انواع دیگر این گوهر نظیر خراسانی، برزیلی و … نیز در این بین جایگاه خاص خودشان را دارند و بی ارزش نیستند. این نگین را با عناوینی نظیر یمن، یمانی و… نیز می‌شناسند. این گوهر بسیار مورد استفاده مسلمانان به ویژه ایرانیان می‌باشد.

خواص درمانی:

سنگ عقیق یا سنگ (عزت نفس) برای تقویت حس احترام به نفس و ارزش قایل شدن برای خویشتن به کار می‌رود. رنگ نارنجی تیره آن به خوبی بیانگر نیروی تقویت کننده چاکراهای اول، دوم، سوم است.عقیق، عشق و علاقه را میان والدین و فرزندان تقویت کرده و برای درمان بیماری‌های پوستی از جمله آکنه مهم است. باعث دور شدن احساسات منفی همچون حسادت، ترس و خشم می‌گردد.

آکوآمارین

بعد از زمرد، مهم‌ترین عضو خانواده بریل‌ها است رنگ آبی آن برگرفته از دو کلمه آب و دریا است و زمرد بحری (دریایی) نیز نامیده می‌شود. هنگام استخراج پراکندگی‌ها و طیف‌هایی از رنگ سبز درون سنگ رویت می‌شود که با کمک از روش بهسازی با حرارت برطرف خواهد شد. آکوآمارین گوهری بسیار محبوب است و اگر سایز بزرگتری داشته باشد و رنگ آن پر رنگ‌تر باشد ارزش بیشتری خواهد داشت. تعداد درون گیرهای آن به مراتب کمتر از زمرد بوده و طبیعتا گوهری خوش‌آب‌تر و براق‌تر است منابع اصلی آن در برزیل، روسیه، آفریقا و ایالات متحده است. تولید نوع مصنوعی آن رایج نیست اما جایگزین‌هایی نظیر کورندوم مصنوعی، گارنت و شیشه دارد. اسپینل مصنوعی آبی رنگ نیز به جای آکوآمارین استفاده می‌شود. اما با چلسی فیلتر قابل شناسایی هستند. ممکن است توپاز آبی به جای این گوهر اشتباه گرفته شود اما به طور نرمال توپاز دارای جلای بیشتر است و در مقایسه با آکوآمارین لغزنده‌تر می‌باشد.

خواص درمانی:

استفاده از آکوآمارین سیستم دفاعی بدن را به ویژه در برابر آلرژی‌ها و حساسیت‌ها تقویت می‌کند. مالیدن آکوآکارین و نیز گذاشتن آن برای ساعاتی در استکان آب و مالیدن آن آب به پوست حساسیت‌های پوست را رفع می‌کند. این سنگ می‌تواند ناراحتی‌ها را از مجرای تنفسی بزداید و باعث درمان برونشیت و تقویت تارهای صوتی شود. باعث تقویت شجاعت در انسان شده و آگاهی معنوی را بیشتر می‌کند. سیستم دفاعی بدن را قوی کرده و اثرات ناشی از پر کاری این سیستم را کاهش می‌دهد. بلور آن طبعی آرام و کم کننده استرس است.

سفایر

معمولا سفایر را به رنگ آبی آن یعنی یاقوت کبود می‌شناسند. بهترین رنگ آن آبی کشمیری است که در هندوستان استخراج می‌شود و رنگ آبی گل ذرتی نیز گران‌بها و زیباست. سفایر در طیفهای رنگی دیگر نظیر: زرد، نارنجی، سبز، صورتی و بنفش مایل به ارغوانی یافت می‌شود. دیگر رنگهای خانواده کورندوم به نام سفایرهای فانتزی معروف‌اند. سفایر در کشورهایی نظیر استرالیا، سری لانکا، برمه، آفریقا، تایلند، کانادا و ایالات متحده یافت می‌شود و به ندرت در اسکاتلند نمونه هایی از آن کشف شده است. تنوع رنگ سفایر در سری‌لانکا و شرق آفریقا بیشتر است. فرآیند شبیه سازی و صنعتی کردن سفایر مانند یاقوت است و در مورد تمام طیف‌های رنگ آن انجام می‌پذیرد. یاقوت‌های به رنگ سبز، نارنجی، آبی، صورتی و ارغوانی تولید می‌شوند. نوعی یاقوت نارنجی به نام (Padparadsha) وجود دارد که اگر رنگ مناسبی داشته باشد سنگی بسیار گران‌بها است. بیشترین سهم را در تولید صنعتی سفایر‌ها ایالات متحده آمریکا و شرکت (Seiko) در ژاپن دارند.

یاقوت زرد: سنگی محبوب و پرطرفدار است اما شناسایی آن کاری دشوار است بیشتر آنها سفایر طلایی هستند که پس از حرارت دادن به رنگ زرد  در‌می‌آیند. یاقوت بی‌رنگ از رنگ‌های دیگر آن کم ارزش‌تر است ولی حتی آن هم نوع مصنوعی دارد. یاقوت سفید یا بی‌رنگ مصنوعی در ساخت شیشه ساعت کاربرد دارد.

خواص درمانی:

یاقوت کبود: برای گلو درد،تیروئید و پاراتیروئید مفید است باعث تعادل قلب شده و سیستم ایمنی شخص را زیاد می‌کند و برای کبد و کیسه صفرا مفید است. یاقوت کبود سلول‌های پوست، مو و ناخن را ترمیم می‌کند و در درمان درد‌های عصبی مانند: دردهای رماتیسمی، سردردهای شدید بسیار کاربرد دارد. این سنگ برای درمان جوش‌های صورت و اگزماهای پوستی و در درمان آثار زخم و جراحی موثر و کارآمد است و به ویژه برای مبارزه با عصبانیت سفارش شده است این سنگ مشهور به سنگ افراد خردمند است.

یاقوت زرد و نارنجی: هر دو برای درمان ناتوانی‌های جنسی موثر است و برای بهبود جریان خونی بی‌نظیر می‌باشند و برای رفع بی‌حالی و خستگی مفرط به کار می‌آید.

کونزایت

کونزایت گوهری معدنی و خواهر سنگ هیدنایت از خانواده اسپدومن‌ها است سنگی جذاب و جالب است ولی بیشتر جهت جمع‌آوری در مجموعه جواهرات استفاده می‌شود. رنگ کوانزایت صورتی گل یاسی بوده و به شدت خاصیت چند رنگی دارد. هنگامی که با دایکروسکوپ آن را بررسی می‌کنیم می‌توانیم طیف رنگ بنفش یا بنفش غلیظ و سفید را ببینیم. این سنگ اصالتا در سال 1902 در کالیفرنیا کشف شد اما معمولا کیفیت گوهری ندارد. نوع سبز مایل به زرد آن که کیفیت تبدیل به جواهر را دارا است، در ماداگاسکار، افغانستان و برزیل به دست می‌آید. سختی آن برابر 7 و سنگ شکننده و دارای خاصیت شکست ورقه‌ای شدید است. پس این گونه سنگ‌ها در امر تراش بسیار پر زحمت هستند اگر مدت طولانی این سنگ را برابر نور خورشید قرار دهیم رنگ آن محو شده و از بین می‌رود. استفاده مداوم از کوانزیت در ساخت جواهرات چندان رایج نیست و در مجموعه‌ها نیز از اهمیت کمتری برخوردار است.

خواص درمانی:

این سنگ به قلب آرامش فیزیکی و روانی داده و برای افرادی که ابراز احساسات برایشان مشکل است بسیار مفید می‌باشد. سایر کاربردهای آن شامل از بین بردن حمله‌های دردآور، کاهش استرس، مداوای بیماری ریوی، از بین بردن مشکلات گردش خون، مشکلات عصبی و هورمونی است.

هر یک از سنگ های مورد نظر شما در بالا با هر مدل، طرح و سبکی قابل سفارش و ساخت در مجموعه گوهرآرا می‌باشد و در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت و ظرافت در ساخت، به شما مشتریان عزیز ارائه می‌شود. همه سنگ ها در این مجموعه شناسنامه دار هستند پس با اطمینان و خاطری آسوده خرید کنید.

برای بازدید از گالری گوهرآرا و جواهرات کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید