وبلاگ

خواص و فواید سنگ‌های ماه تولد اسفند

سنگ های متعلق به متولیدین ماه اسفند

سنگ اصلی متولدین اسفند ماه آکوآمارین است. و سنگ های ثانویه دیگر این ماه که تاثیر شگفت انگیزی بر روح و جسم متولدین این ماه می‌گذارد سنگ‌های اوپال، سنگ ماه، سنگ خون، کلسیت، کوآرتز صورتی، مرجان می‌باشد. که در ادامه جرئیات و فواید این سنگ‌ها را بررسی می‌کنیم.

آکوآمارین

بعد از زمرد، مهمترین عضو خانواده بریل‌ها است رنگ آبی آن برگرفته از دو کلمه آب و دریا است و زمرد بحری نیز نامیده می‌شود. هنگام استخراج پراکندگی‌ها  و طیف‌هایی از رنگ سبز درون سنگ رویت می‌شود که با کمک از روش بهسازی با حرارت برطرف خواهد شد. آکوآمارین گوهری بسیار محبوب است و اگر سایز بزرگتری داشته باشد و رنگ آن پر‌رنگ تر  باشد ارزش بیشتری خواهد داشت. تعداد درون گیرهای آن به مراتب کمتر از زمرد بوده و طبیعتا گوهری خوش آب‌تر و براق‌تر است منابع اصلی آن در برزیل، روسیه، آفریقا و ایالات متحده است.تولید نوع مصنوعی آن رایج نیست اما جایگزین‌هایی نظیر کورندوم مصنوعی، گارنت و شیشه دارد. اسپینل مصنوعی آبی رنگ نیز به جای آکوآمارین استفاده می‌شود. اما با چلسی فیلتر قابل شناسایی هستند. ممکن است توپاز آبی به جای این گوهر اشتباه گرفته شود اما به طور نرمال توپاز دارای جلای بیشتر است و در مقایسه با آکوآمارین لغزنده تر می‌باشد.

خواص درمانی:

استفاده از آکوآمارین سیستم دفاعی بدن را به ویژه در برابر آلرژی‌ها و حساسیت‌ها تقویت می‌کند. مالیدن آکوآمالین و نیز گذاشتن آن برای ساعاتی در استکان آب و مالیدن آن آب به پوست حساسیت‌های پوست را رفع می‌کند. این سنگ می‌تواند ناراحتی‌ها را از مجرای تنفسی بزداید و باعث درمان برونشیت و تقویت تارهای صوتی شود. باعث تقویت شجاعت در انسان شده و آگاهی معنوی را بیشتر می‌کند. سیستم دفاعی بدن را قوی کرده و اثرات ناشی از پر کاری این سیستم را کاهش می‌دهد. بلور آن طبعی آرام دارد و کم کننده استرس است.

اوپال

اوپال از سیلیکات تشکیل شده است و ترکیباتی مانند کانی کوآرتز دارد با این تفاوت که آب نیز به ترکیبات آن اضافه شده است و رتبه آن از کوآرتز بالاتر می‌باشد. به دو دسته (جامد و ژل) و (ژله‌ای) تقسیم می‌شود هنگامی که به سطح اوپال نگاه می‌کنیم منظره‌ای  زیبا می‌بینیم که شبیه رنگین کمانی از رنگ‌ها است که به ما چشمک می‌زند. این پدیده بازی رنگ نام دارد. اوپال رنگ‌ها و انواع گوناگونی دارد اما در اینجا به بررسی مهمترین آنها می‌پردازیم.

1-اوپال گران‌بها

از همه‌ اوپال‌های گران‌تر بوده و خود به سه رتبه طبقه بندی می‌شود.

سیاه: که بدنه سنگ سیاه، آبی، سبز و یا خاکستری است.

روشن: که بدنه سنگ به رنگ سفید و کرم مشاهده می‌شود.

پاک: سنگ اوپال پاک و بی‌رنگ که فاقد ناخالصی بوده و بازی رنگ خوبی دارد.

اوپال سیاه 10 برابر گران‌تر از گونه‌های دیگر است و بسیار پر ارزش‌تر از انواع بهسازی شده اوپال که سعی می‌شود بسیار زیبا تهیه شوند، می‌باشد. در مرحله اول این سنگ مانند تکه پلاستیکی سیاه به نظر می‌رسد اما پس از قرار گرفتن در برابر نور استاندارد می‌توان طیف‌های رنگین کمان را در آن مشاهده کرد.

2-اوپال آتشی

سنگ شفاف یا نیمه شفافی است که دارای رنگ نارنجی تا قرمز بوده و معملا بازی رنگ ندارد.

3-اوپال معمولی

سنگ اوپال بدون رنگ بوده که بازی رنگ هم ندارد و اغلب به کار نمیآید. اوپال با دیگر گوهر‌ها تفاوت‌هایی دارد مثلا زمان تشکیل آن نسبت به سایر گوهر‌ها کوتاه‌تر بوده، شکل متبلور ندارد و آن را یک ژله سخت شده می‌پندارند.

4-potch opal:

یک تکه اوپال گران بها است که درون آن را تکه‌ای اوپال معمولی پر کرده است. مهمترین منابع آن در استرالیا می‌باشد. در این کشور دلال‌های جواهرات از نام‌های محلی و اصطلاحات خاص برای نامگذاری اوپال‌ها استفاده می‌کنند. مثلا اوپال کورویت که گویی فلزی شیشه مانند شفاف است که براق شده و جذابیت ویژه‌ای ندارد. ذخایر دیگر اوپال در مجارستان، ایالات متحده و برزیل می‌باشد. اوپال آتشی و اوپال آبی نیز عمدتا در مکزیک یافت می‌شوند. اوپال صورتی و آبی بدون درخشش، در کشور پرو پیدا می‌شود. روش ترکیب سازی سنگ و دو لایه یا سه لایه کردن اوپال برای بهسازی آن رواج دارد و هنگامی که روی پایه قرار گیرد تشخیص آن مشکل است. اما ترکیب سازی اوپال با سنگ کوآرتز تنها یک مزیت دارد و آن  این که سختی نسبتا پایین این سنگ را بالا می‌برد. اوپال خاصیت جذب پذیری مایعات را دارد پس توصیه می‌شود هنگام کار روزانه  آن را استفاده نکنید چون ممکن است با مایعاتی که برای آن مضر است تماس پیدا کرده و آسیب ببیند. در هنگام شست و شوی آن هرگز از الکل استفاده نکنید. این گوهر دارای 10 درصد آب می‌باشد پس مراقب باشید زیاد از حد خشک نماند. چون ممکن است ترک بخورد و از حرارت دادن آن اجتناب کنید. لازم به ذکر است اوپال شجری یا خزه‌ای هم نوع دیگری از این گوهر زیبا می‌باشد.

خواص درمانی:

این سنگ به طلسم خوشبختی معروف است و برای هنر پیشگان و موسیقی دانان مناسب است. برای درمان بیماری‌های معده، روده و ورم معده بسیار موثر است. این سنگ باعث ازدیاد گلبول‌های قرمز خون می‌شود اوپال سفید چشم‌های ما را در برابر زندگی باز می‌کند و باعث تقویت صفات نیکو می‌گردد.

سنگ ماه

سنگ ماه محبوب‌ترین گوهر از خانواده فلدسپار است به خاطر پدیده بسیار زیبایی که در این سنگ وجود دارد. این محبوبیت به دست آمده است. سختی آن حدود 6 بوده و به خاطر زرق و برق و تشکیل توده رنگین کمانی مانند آن انگار صحنه‌ای از یک تابلوی نقاشی مانند برخورد رنگین کمان به سطح آب دریا را مشاهده می‌کنید. این خاصیت سنگ ماه را گوهری رمانتیک قلمداد می‌کند. استحکام آن هم تا اندازه‌ای کمتر از دیگر گوهر‌های گروه فلدسپار است و ذخایر اصلی آن در سری لانکا، هندوستان، ماداگاسکار، برمه، تانزانیا و ایالات متحده آمریکا است. نمونه‌های شبیه سازی شده آن بسیار کم است و باعث گیج شدن در تشخیص آن نمی‌گردد. سنگ به واسطه ناخالصی‌های آن شناخته می‌شود. این ناخالصی‌ها (caterpillar) نام داشته و شکاف‌هایی هستند که در اثر فشار شدید وارده به سنگ ایجاد می‌‌شوند که هیچ سنگ دیگری این ویژگی را ندارد. نوع رنگین کمانی آن مخصوص کشور هندوستان است. اما همان‌طور که گفته شد بهترین نوع سنگ ماه در سری‌لانکا  یافت شده و به عنوان سنگ ملی و نشانه این کشور شناخته می‌شود. برای ساخت سنگ مصنوعی از شیشه‌های تقلبی استفاده می‌شود که البته آنها دارای شکست نور واحد و سنگ اصلی دارای شکست نور دوگانه است.

خواص درمانی:

این سنگ ترشح هورمون‌ها را متعادل می‌کند و در درمان مشکلات هورمونی به ویژه در بانوان موثر است. این سنگ در زیاد کردن شیر مادران کمک شایان می‌کند و از جهش ژنتیکی که باعث به وجود آمدن عوارض رشد می‌شود پیشگیری خواهد کرد. سنگ ماه جهت زخم معده، سلامتی روده و طحال و عوارض دوران قاعدگی بسیار مفید می‌باشد.

سنگ خون

نوع عقیق سبز با لکه‌ها و خال‌هایی از جنس چاسبر قرمز است وجه تسمیه آن از باور مسیحیان گرفته شده است آنها معتقدند وقتی حضرت مسیح را به صلیب آویختند قطره‌های خون او زیر سنگی که پایین پای ایشان بوده ریخته و سنگ خون را به وجود آورده است.

خواص درمانی:

کمک به آرامش و جلوگیری کننده از استرس و آشوب‌های روحی از مهم‌ترین خاصیت‌های این سنگ به شمار می‌آیند. همچنین جهت درمان بیماری‌های خونی و انعقاد خون بسیار سودمند می‌باشد.

کلسیت

کلسیت پایدارترین شکل کربنات کلسیم و سنگ معدن کلسیم است. کربنات کلسیم گروهی بسیار غنی از مواد معدنی هستند و در خالص ترین شکل خود کاملا شفاف و بی رنگ هستند. کلسیت اغلب با نام های «limespar» یا«calspar» شناخته می شود و ماده ی معدنی اصلی یافت شده آن در سنگ مرمر متامورف می باشد. همچنین کلسیت یکی از اجزای معمول سنگ های رسوبی از جمله سنگ آهک می باشد که اغلب شامل مواد ارگانیک از جمله بقایای صدف موجودات دریایی است. بنابراین، ترکیب کلسیت در واقع بسیار شبیه به جواهرات ارگانیک مختلف از جمله مروارید و مرجان است. کلسیت در مقایسه با انواع دیگر جواهرات بسیار نرم و شکننده است. این سنگ در وهله ی اول در دسته ی «سنگ کلکسیونرها» قرار می گیرد، اما دلیل آن کمیاب بودن این سنگ نیست. بلکه نیازی به سختی و دوام لازم در جواهرات مختلف ندارد. با این وجود، سختی کلسيت مشابه کهربا، مرجان و کریزوکولا می باشد که همه ی این سنگ ها به عنوان سنگ های جواهرات بسیار محبوب هستند. بنابراین، علیرغم نبود سختی کافی، کلسیت در انواع خاصی از جواهرات مانند گوشواره یا آویز استفاده می شود. کلسیت یک ماده ی معدنی مهم برای اهداف صنعتی است. این سنگ معمولا در صنعت ساخت و ساز، به خصوص سیمان سازی استفاده می شود. دیگر اهداف صنعتی مانند تولید فلزات مختلف، شیشه و لاستیک هستند. همچنین بسیاری از مواد شیمیایی مهم از جمله رنگ ها و کودها با کلسیت ساخته می شوند . کلسيت یکی از محتویات اصلی گچ معمولی به حساب می آید. کلسيت در نقاط مختلفی در سراسر دنیا یافت می شود، اما مهمترین ذخایر در Chihuahua ی مکزیک قرار دارند. ایالات متحده نیز ذخایر قابل توجهی از کلسيت را در کانزاس، اوکلاهما، نیوجرسی، نیویورک، تنسی، تگزاس و میزوری دارد. سایر منابع کلسيت در ایسلند،‌ آلمان، بوهمیا، آفریقا(نامیبیا) و جمهوری چک واقع شده اند. کلسیت به شکل خالص خود کاملا بی رنگ است. وضوح کلسیت های یافت شده اغلب شفاف تا تراشفاف است. گونه های شفاف محبوب تر و بسیار با ارزش هستند. کلسيت درخشندگی شیشه ای جذاب و جلای فوق العاده ای دارد.

خواص درمانی:

کلسیت با تمام عناصر آتش، زمین، باد و آب مرتبط است. گفته می شود که کلسيت توانایی تقویت انرژی های متافیزیکال را داشته و سنگ محافظ و زمین است. کلسیت در آزادسازی انرژی موثر بوده و تعادل همه ی چاکراها را برقرار می سازد. کلسيت سبب افزایش خلاقیت در افراد شده و همچنین به عنوان سنگ معنویت و آگاهی شناخته می شود. کلسیت سنگی عالی برای درمان های کریستالی است. کلسيت سبب کاهش کمردرد و افزایش قدرت فیزیکی می شود. علاوه بر این، کلسیت در افزایش قدرت استخوان ها، دندان و چشم ها موثر است.

کوآرتز صورتی

شکل معمولی کوآرتز را داشته و رنگ آن صورتی کم رنگ است. اکثرا ظاهری ابر گرفته دارد و معمولا به شکل برجسته تراشیده می‌شود و رنگ پر رنگ آن محبوبیت بیشتری دارد. این سنگ جهت بهسازی و شبیه سازی مستعد است پدیده ستاره‌ای در کوآرتز صورتی دیده شده است. نوع مرغوب آن برای تراش صفحه‌ای مناسب بوده و تکه‌های بزرگ آن جهت کنده کاری و تهیه مجسمه‌های حیوانات کاربرد دارد. رز کوآرتز در اکثر نقاط دنیا پیدا می‌شود ولی بهترین آن در برزیل است.

خواص درمانی:

زیاد کننده انرژی در انسان بوده و از لحاظ جسمی برای بیماری‌های قلبی و مشکلات تنفسی از جمله بیماری آسم مفید است و دوران نقاهت را تسریع می‌کند.

مرجان

مرجان ارزشمندی که امروزه مورد مصرف جواهر فروشی‌ها است در حقیقت به وجود آمده از تپه‌های مرجانی است که در اقسا نقاط دریاهای جنوبی کره زمین وجود داشته‌اند. جنس مرجان‌های آبی، گیاهان جانور گونه است که به شدت کوچک بوده و مقطع عریان آنها قطری نزدیک به 2 میلی متر دارد. آنها قطعات کوچک شبیه به شقایق دریایی داشته و اسکلت خارجی آنها به صورت توده‌ای دور هم جمع شده تا درختان مرجان با ساختاری که اکنون وجود دارند، پدیدار شوند، مرجان گران بها در اطراف دریای مدیترانه، دریای سرخ، مالزی و ژاپن یافت شده و بهترین رنگ آن قرمز بسیار تیره همراه با سایه‌های رنگ صورتی است. زیبا ترین و جدیدترین طراحی و تراش مرجان در کشور ایتالیا انجام می‌پذیرد. سختی مرجان 3/5 است و بی‌نهایت از نظر تباین قابل قیاس با فیروزه می‌باشد. با این تفاوت که در ترکیبات آن کربنات کلسیم وجود داشته و به واسطه پاشیدن اسید روی آن  آسیب می‌بیند. دور از انتظار نیست که مرجان قیمتی نمونه شبیه سازی شده نداشته باشد. عاج‌های نباتی رنگ شده به جای مرجان کاربرد دارند. اگر زیر ذره‌بین آنها را بررسی کنیم شاهد وجود خال‌های 6 وجهی شکل خواهیم بود. شیشه، پلاستیک و چینی هم برای شبیه سازی مصرف می‌شوند. مرجان‌های کم رنگ جهت بهتر شدن ظاهرشان رنگ می‌شوند اما این رنگ با دستگاه جلا، برداشته می‌شود.

خواص درمانی:

موجب بهبود در رماتیسم می‌گردد. برای استحکام در استخوان‌ها و بهبود وضعیت دستگاه تناسلی مفید است. عوارض معده را برطرف می‌کند باعث درمان عوارض کبدی، دیابت، بواسیر و عوارض عصبی و پوستی می‌شود. افسردگی ذهنی را از بین برده و مفید جهت بیماری‌های خونی است و برای فیستول‌ها ، دندان درد،  اشکالات ادراری و ورم بیضه سودمند است. همچنین مشکلات دوران قاعدگی و نازایی را مرتفع می‌کند.

هر یک از سنگ های مورد نظر شما در بالا با هر مدل، طرح و سبکی قابل سفارش و ساخت در مجموعه گوهرآرا می‌باشد و در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت و ظرافت در ساخت، به شما مشتریان عزیز ارائه می‌شود. همه سنگ ها در این مجموعه شناسنامه دار هستند پس با اطمینان و خاطری آسوده خرید کنید.

برای بازدید از گالری گوهرآرا و جواهرات کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید