وبلاگ

خواص و فواید سنگ‌های ماه تولد بهمن

سنگ های متعلق به متولدین ماه بهمن

سنگ اصلی متولدین بهمن ماه آمتیست است. و سنگ های ثانویه دیگر این ماه که تاثیر شگفت انگیزی بر روح و جسم متولدین این ماه می‌گذارد سنگ‌های باباقوری، یشم، اسپینل، زرگون، جاسپر، عقیق آبی می‌باشد. که در ادامه جرئیات و فواید این سنگ‌ها را بررسی می‌کنیم.

آمتیست

این سنگ کوآرتزی با رنگ بنفش کم رنگ تا ارغوانی می‌باشد. هر چه رنگ آن تیره‌تر باشد، طبیعتا قیمت بیشتری دارد. منابع اصلی آن در سری‌لانکا، آمریکا، برزیل، روسیه و ماداگاسکار است. می‌توان گفت آمتیست پرکاربردترین سنگ معدنی از نظر خواص طبی می‌باشد. در چین این سنگ همراه با خاک رس به دست می‌آید که کیفیت تبدیل به گوهر را ندارد. نوع طبیعی آن بسیار فراوان‌تر از آمتیست مصنوعی می‌باشد. تشخیص سنگ مصنوعی، ساخته شده با روش‌ های نوین بسیار دشوار است.  چه بسا برای تهیه سنگ مصنوعی از خود سنگ طبیعی بهره می‌برند، بهترین راه تمیز دادن سنگ مصنوعی از طبیعی مشاهده درون سنگ می‌باشد زیرا برخی آمتیست‌های طبیعی ناخالصی منحصر به فردی با نام (zebra) دارند که ساختاری راه راه سفید و سیاه است. آمتیست درون کریستال‌های بزرگ و عظیم رویت می‌شود که بعد از جداسازی، تراش خورده و مصرف می‌شوند. سنگ نا تراش آن مصارف گوناگونی در دکوراسیون مغازه‌های جواهرفروشی دارد و از آن برای ساخت قفسه‌های عتیقه‌جات استفاده می‌کنند. گوی های آمتیست مصارف زیادی در انرژی درمانی داشته و همچنین مهره ها، آویزها و دستبندهای تهیه شده از آمتیست بسیار محبوب است.

خواص درمانی

آمتیست انرژی بسیار وسیعی دارد از آن برای درمان اعتیاد در تمامی مراحل ترک، مشکلات روحی روانی و بیماری دیابت بهره فراوان می‌برد. این گوهر برای درمان تومورهای مغزی و دفع تشعشعات رادیو اکتیو و پرتوهای x استفاده می‌شود. گفته می‌شود آمتیست قدرت فوق العاده زیادی دارد. همچنین عمل کاهنده بر روی فشارهای شریانی دارد و برای کم خونی و سایر بیماری‌های خونی موثر است. باید متذکر شوم آمتیست بهترین و اثر بخش ترین گوهر جهت رفع استرس و ناراحتی‌های عصبی و ایجاد آرامش درونی محسوب می‌شود.

بابا قوری

بابا قوری یکی از سنگ های جواهر می باشد که در رنگ های قهوه ای، صورتی و خاکستری یافت می شود. سنگ بابا قوری یکی از سنگ های معدنی خانواده کوارتز می باشد و از لایه های مختلفی تشکیل شده است. سنگ بابا قوری از جمله سنگ های آذرین می باشد که در اثر فعالیت آتشفشانی و سرد شدن گدازه ها به صورت لایه های بسیار زیبا از سیلیس و کوارتز سبب ایجاد سنگ بابا قوری می گردد. ظاهر شبیه به چشم سنگ بابا قوری سبب شده است از این سنگ به عنوان نمادی برای محافظت استفاده شود و همچنین بسیاری از مردم معتقدند که استفاده از سنگ بابا قوری موجب ایجاد خوش شانسی می گردد. سنگ باباقوری ، نوع رگه دار سنگ عقیق یمانی است که گاهی به شکل چشم که هاله هایی اطراف آن را گرفته دیده می شود.

خواص درمانی:

سنگ بابا قوری برای اعتماد بنفس و آرامش درونی بسیار مفید است و همراه داشتن آن برای آقایان توصیه می شود. سنگ باباقوری شباهت بسیار زیادی با عقیق دارد و در ایجاد ثبات و تقویت جسم و روحی افراد بسیار تأثیرگذار است و سبب ایجاد تعادل در انرژی عاطفی و ایجاد هماهنگی میان افراد می گردد. استفاده از سنگ بابا قوری سبب ایجاد دوستی و انس میان افراد می گردد و به همراه داشتن آن برای کودکان و نوجوانان نیز سبب ایجاد هم فکری میان آنان می گردد و فشارهای روحی و نا آرامی را از آنان دور می سازد. استفاده از سنگ بابا قوری سبب ایجاد آرامش و تسکین در افراد می گردد و در از بین بردن نارحتی و اندوه بسیار مفید می باشد و انرژی ایجاد شده توسط این سنگ در مراقبه بسیار کاربرد دارد و سبب ایجاد عشق و محبت در میان افراد نیز می گردد. سنگ بابا قوری سبب ایجاد خونسردی و آرامش درونی در افراد می گردد و موجب تقویت امنیت و اعتماد به نفس می گردد. استفاده از سنگ باباقوری در منزل سبب از بین بردن انرژی های منفی موجود در محیط می گردد و یک انتخاب ایده آل برای منزل به شمار می رود.

یشم

در واقع یشم اصطلاحی است که برای انواع مختلفی از سنگ ها به کار برده میشود اما تنها سنگ خالص نوع یشم ، دو سنگ jadeite و nephrite است. تاریخچه سنگ یشم به چندین هزار سال قبل بر میگردد، یعنی زمانی که از این سنگ به دلیل سختی آن ، برای درست کردن سلاح و ابزارها استفاده میشد مایان ها و آزتک ها از این سنگ استفاده میکردند و دلیل نام یشم هم از عبارت اسپانیایی “piedra de ijada” گرفته شده است و معادل انگلیسی آن “stone for the pain in the side” است. بعد از این که اسپانیایی ها دیدند افراد بومی امریکای مرکزی تکه ای از این سنگ را در کنار خود نگه میدارند، با این باور که این سنگ میتواند بیماری ها را درمان کند، این نام را انتخاب کردند. چینی ها به این سنگ yu میگویند که به معنی آسمانی یا همایونی است. این سنگ در فرهنگ چین یک سنگ با شکوه است. قرار دادن سنگ یشم حکاکی شده در مقابل یک منبع نور، موجب ایجاد درخشش و تلألؤ بی نظیر و چشم نوازی در این سنگ می گردد. یکی از انواع سنگ یشم، که به عنوان یشم شاهنشاهی معرفی می شود در مناطق میانمار (برمه) یافت می شود و با ارزش ترین فرم شناخته شده سنگ یشم به شمار می رود که البته این سنگ به رنگ سبز زمردی است. سنگ یشم به رنگ های لکه لکه سبز و سفید و رنگ های نادری از زرد، صورتی، بنفش و سیاه و سفید ظاهر می شود که در محدوده نور سبز به رنگ های مایل به خاکستری و همچنین سفید دیده می شود. نوعی از سنگ یشم به رنگ سبز تره فرنگی وجود دارد که به ” یشم روسیه ” معروف است و در نزدیکی دریاچه بایکال در روسیه پیدا شده است. رنگ سنگ، شفافیت و بافت آن یکی از مهمترین مواردی است که در تعیین قیمت سنگ یشم بسیار تأثیرگذار است. رنگ های تندی که از سنگ یشم در حال حاضر از پرطرفدارترین سنگ ها در جواهرسازی به شمار می روند. به طور کلی سنگ های یشم سبز رنگ از محبوب ترین سنگ ها محسوب می شوند. سنگ یشم نیمه شفاف از مطلوب‌ترین و با ارزش ترین انواع سنگ یشم به شمار می روند.

خواص درمانی:

انرژی بخش فوق العاده، درمان بیماری های پوستی، درمان سردردهای مزمن، میگرن، آرامش بخش و موثر برای افراد دارای استرس زیاد، کنترل نیروهای درون، درمان بیماری های روده و کبد. یشم جزو سنگهای جادویی و محترم در مشرق زمین شناخته میشود.

اسپینل

اسپینل به تنهایی گوهری مهم به شمار می‌رود. این سنگ سال‌های متمادی به جای یاقوت کبود و یاقوت سرخ شناخته و مصرف شده است. اما باید متذکر شوم سیستم تبلور آن چهار وجهی ساده و دارای ضریب شکست نور واحد است و مشخصات شناسایی مخصوص به خود را دارد. یاقوت پوست پیازی بزرگی که در مرکز جواهرات انگلستان نگهداری می‌شود همان سنگ لعل خودمان است. لعل با رنگ قرمز غلیظ از سایر رنگ‌ها گران بهاتر بوده و به رنگ های سایه روشن قرمز متمایل به قهوه‌ای و زرد و طیف‌های آبی تا بنفش موجود می‌باشد. سختی این گوهر 8 است و جلای شیشه‌ای زیبا دارد و جهت تراش بسیار مناسب است. محل پیدایش اصلی اسپینل منطقه بدخشان در افغانستان بوده، سپس در برمه، سری‌لانکا، تایلند، استرالیا، سوئد، برزیل و ایالات متحده آمریکا است. سابقه تولید اسپینل مصنوعی طولانی است اما نه جای خود سنگ بلکه در عوض آکوآمارین، زرگون، الکساندریت و سفایر تولید شده و نوع شفاف آن جایگزین خوبی برای الماس است ولی درخشندگی و تلالو کمتری در تراش برلیانی داشته و معمولا به صورت باگت تراشیده می‌شود.

خواص درمانی:

اسپینل خواص درمانی فراوانی دارد چنان که اسپینل بنفش دارای خواص آمتیست، نوع زرد آن چون یاقوت زرد، لعل سرخ مشابه یاقوت سرخ و نوع آبی آن خواصی مشابه به یاقوت کبود دارد. اسپینل سیاه نیز با مرجان سیاه خواص مشابه درمانی دارد. این گوهر باعث شادی تقویت قلب، آرامش اعصاب، کاهش ترشح اسید معده و تقویت حافظه می‌گردد.

زرگون

در میان گوهر‌های با وزن مخصوص بالا زرگون از محبوبیت و درصد استفاده بیشتری برخوردار است. در سال 1920 کشف شد و بعدا در اثر قرار دادن آن در حرارت بالا نوع آبی رنگ زیبای زرگون به وجود آمد. متاسفانه این سنگ کشش و تمایل به سمت بی‌رنگ شدن دارد ولی اگر مجددا حرارت داده شود رنگش باز خواهد گشت. در طبیعت رنگ آن زرد، نارنجی، قهوه‌ای، و قهوه‌ای مایل به سبز و سبز زیتونی است. زرگون سفید که بعد از حرارت به وجود می‌آید ضریب‌های شکست نور بسیار بالایی داشته و درخشندگی زیادی دارد که از نظر میزان تلالو آن را با الماس قیاس می‌کنند و نمونه خوبی جهت شبیه سازی و جایگزینی الماس است. تشخیص زرگون با چشم غیر مسلح و برای افراد مبتدی مشکل است این گوهر ضریب شکست دو گانه بسیار مشهودی دارد در صورتی که الماس این ویژگی را ندارد. یکی دیگر از خصوصیات عجیب زرگون وجود انرژی رادیواکتیو ضعیف آن است که البته خطری برای ما ایجاد نخواهد کرد. منشا نام امروزی لاتین آن ریشه در زبان پارسی دارد.  هنگام برداشتن و حمل آن باید مراقب بود زیرا ترد و شکننده بوده و ممکن است لبه‌های صفحات تراشیده شده آن دچار آسیب شود. این سنگ با استفاده از اسپنیل آبی شبیه سازی می‌شود و به خاطر واحد بودن ضریب شکست نور اسپینل تمیز دادن آنها سهل است. زرگون محصول ماسه سنگ‌ها و شن‌های موجود در سری‌لانکا و برمه است. کریستال‌های قرمز آن که از ارزش فراوان برخوردارند در فرانسه کشف شده‌اند. دیگر منابع آن ایالات متحده، استرالیا، کامبوج و تایلند است.

خواص درمانی:

زرگون مراقب خوبی برای سلامتی به شمار می‌آید. ضد حساسیت بوده و برای جوش های پوستی موثر است. انرژی خوب و موثری برای درمان ناراحتی‌های سیستم تنفسی دارا می‌باشد. اختلالات روده‌ای را آرام می‌کند و دردهای نقرس را تسکین می‌دهد و موجب نظم در نیروهای درونی می‌شود.

جاسپر

کلسدونی است که مولکول‌های آن به صورت میکروکریستالین بوده و به رنگ‌های فراوان و نقش‌های مختلف دیده می‌شود. زیباترین رنگ آن رنگ قرمز می‌باشد و در اکثر نقاط دنیا یافت می‌شود. بهترین نوع آن مربوط به کشور هندوستان است.

خواص درمانی:

باعث آرامش، تعادل در سیستم عصبی و گردش خون شده و ضد حساسیت می‌باشد.

عقیق آبی

عقیق آبی نوعی کلسدونی نواری و یک کانی از خانواده کوارتز است. معمولاً در لایه‌هایی به رنگ آبی روشن، راه راه با رنگ‌های آبی روشن‌تر، سفیدها و حتی رنگ‌های قهوه‌ای نواری تشکیل می‌شود. سختی عقیق 7 – 6/5 می باشد.

خواص درمانی:

عقیق آبی سنگی است بسیار آرامش بخش برای ذهن، و چنان آرامشی به فرد می دهد که می تواند به آگاهی های ماورایی دست یابد. به علاوه، سنگ عقیق آبی ترمیم استخوان ها و التهاب های روماتیسمی را تسریع می کند. باعث ایجاد امنیت و اعتماد به نفس می شود. عقیق باعث ثبات درونی، خونسردی و بلوغ می شود. خارش و قرمزی چشم و ناراحتی های پوستی در بردارنده خارش و سرخی پوست را نیز درمان می کند. در واقع خواص عقیق آبی مخصوص متعادل کردن چاکرای گلوست، اما در نظم بخشیدن به چاکرای قلب، چشم سوم و تاج نیز کارایی دارد. عقیق آبی گلودرد، درد یا تورم غدد گردن را تسکین می دهد و ممکن است به مشکلات تیروئید کمک کند. عقیق برای قلب و عروق خونی مفید است تسکین دهنده سردردهای ناشی از تنش و فشار خون بالا است. اگر عقیق روی پیشانی گذاشته شود عموماً در درمان تب مؤثر است. عقیق همچنین ممکن است علائم صرع را کاهش دهد و برای برخی افراد از راه رفتن در خواب محافظت می کند. عقیق حس واقعیت و تفکر عملی را تشویق می کند.

هر یک از سنگ های مورد نظر شما در بالا با هر مدل، طرح و سبکی قابل سفارش و ساخت در مجموعه گوهرآرا می‌باشد و در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت و ظرافت در ساخت، به شما مشتریان عزیز ارائه می‌شود. همه سنگ ها در این مجموعه شناسنامه دار هستند پس با اطمینان و خاطری آسوده خرید کنید.

برای بازدید از گالری گوهرآرا و جواهرات کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید