وبلاگ

خواص و فواید سنگ های ماه تولد دی

سنگ های متعلق به متولدین ماه دی

سنگ اصلی متولدین دی ماه گارنت است. و سنگ های ثانویه دیگر این ماه که تاثیر شگفت انگیزی بر روح و جسم متولدین این ماه می‌گذارد سنگ‌های کوآرتزدودی، تورمالین سبز، فلوریت، شبق، سرپنتین می‌باشد. که در ادامه جرئیات و فواید این سنگ‌ها را بررسی می‌کنیم.

گارنت

این گوهر سنگ مجموعه‌ای کامل از دو سری سنگ است. اما هدف اصلی وارد شدن به ترکیبات شیمیایی نمی‌باشد. در اینجا به بررسی 5 نوع از گوهر سنگ‌های معروف این خانواده بزرگ می‌پردازیم.

1- آلماندین:

به گارنتی که به رنگ قرمز تیره یا شرابی گفته می‌شود آلماندین همچنین با نام‌های (Rhodolite) یا (Pyrope) نیز شناخته می‌شود. آن را می‌توان در اکثر نقاط دنیا یافت. منابع اصلی آن در سری‌لانکا، اروپای مرکزی، آمریکای شمالی و جنوبی، استرالیا و هندوستان بوده، اخیرا در کشور عزیزمان ایران نیز استخراج شده است که سنگ مربوط به ایران مصرف صنعتی داشته و به عنوان ساینده در صنایع گوناگون کاربرد دارد و مقدار بسیار اندک آن قابلیت تراش و استفاده در ساخت جواهرات را دارد. گارنت قرمز تیره ممکن است به جای یاقوت سرخ اشتباه گرفته شود اما با این تفاوت که در برابر چلسی فیلتر، نور قرمز گرفته‌تری را نسبت به یاقوت نشان می‌دهد. همچنین نوع ستاره‌ای گارنت قرمز هم دیده شده است.

2-هسونایت:

نوع زرد مایل به نارنجی تا قهوه‌ای این گروه را گویند این سنگ به سنگ دارچینی نیز معروف است و همچنین با نام اسپسارتین گویش می‌شود و عمدتا در سری‌لانکا، برزیل و آمریکا یافت می‌شود.

3-دمانتوئید:

رنگ سبز گارنت می‌باشد که به (Tsavorite) هم شهرت دارد. این گوهر سبز رنگ و زیبا گاهی برق و شرری قوی‌تر از الماس داشته ولیکن سختی آن در مقیاس موهس برابر با 6/5 است این گوهر شاخه‌ای از کانی آندرادیت محسوب شده و جلائی بسیار درخشان همچون الماس دارد. ارزش دمانتوئید بسیار بالا بوده و سنگ نایابی است ذخایر مهم آن در اورال، روسیه و کشور زیمبابوه ثبت شده‌اند.

4-گارنت با رنگ متغیر:

مانند الکساندریت گارنت به شکل دارای خاصیت تغییر رنگ نیز موجود است که در ماداگاسکار کشف شده و رنگ آن از سبز یا اسطوخودوسی به قرمز متغیر است.

5-گارنت بی‌رنگ:

ترکیبات غیر سیلیکاتی گارنت باعث تشکیل گارنت بی‌رنگ می‌شود که اکثرا به عنوان سنگ جایگزین و مشابه الماس در ساخت ترکیبات YAG و GAG مصرف می‌شود.

خواص درمانی:

به طور کلی گروه گارنت متعادل کننده سیستم‌های بدن و تمیز کننده خون می‌باشند و ناراحتی‌های کبد و کلیه و بی‌نظمی‌های جنسی را سامان می‌بخشد. گارنت به عنوان سنگی شاخص در زمینه‌های رمانتیک و حتی وسیله‌ای برای کسب برتری، شهرت اجتماعی شناخته می‌شود و موجب اعتماد به نفس، قدرت و دستیابی به موقعیت برتر می‌شود. این خانواده از گوهر ها کمک شایانی در درمان بیماری‌های ریه و فشار خون دارند و در طیف گسترده ای مصرف می‌شوند.

کوآرتز دودی

به سنگی گفته می‌شود که درون آن چون دود گرفته است و حتی به کوآرتزهای قهوه‌ای هم لقب دودی داده‌اند. منابع آن در سرتاسر جهان موجود است و سنگی خوش تراش و شکیل می‌باشد.

خواص درمانی:

کوآرتز دودی به حالت‌های افسردگی و ناامیدی و تسلط بر غم بسیار کمک می‌کند. این سنگ انرژی بسیار زیادی را متصاعد می‌کند. این سنگ قدرت باروری را در هر یک از جنسیت‌ها زیاد می‌کند و مانند آمتیست سنگی ایدهآل در اراده به ترک مواد مخدر می‌باشد. کوآرتز دودی برای شکم، کلیه و اندام جنسی بسیار موثر است. و برطرف کننده ترس اضطراب و منفی‌گرایی می‌باشد.

تورمالین سبز

تورمالین ها خانواده بزرگی هستند و بیش از 100 رنگ را در خود می‌گنجاند و کاربرد بسیار زیادی در جواهر سازی دارند. مرسوم ترین آنها تورمالین سبز است که در طیف های سبز کمرنگ تا سبز لجنی یافت می‌شود. نوع جدیدتری از تورمالین که در سال 1987 در برزیل کشف شد، سنگی شفاف به رنگ آبی یا آبی مایل به سبز است که نام آن به تورمالین نئون شهرت داشته و بی‌نهایت گران قیمت است.

خواص درمانی:

این سنگ سرطان‌ها را در مراحل اولیه درمان کرده و نقش مهمی در تنظیم هورمون‌ها . ناهنجاری‎‌های ژنتیکی دارد. به درمان بیماری‌های عفونی و کم‌خونی کمک می‌کند. موجب تمدد اعصاب و افزایش قدرت تفکر می‌گردد. برای صرع و پارکینسون بسیار سودمند است.

فلوریت

بر اساس سختی پائینی که این سنگ دارد نمی‌توان آن را به عنوان گوهر سنگی معروف و پر استفاده نام برد. اگر خوب مراقبت شود فلوریت می‌تواند جنبه تزئینی و نمایشی داشته باشد اکثر معادن آن در کشور انگلستان به ثبت رسیده‌اند. برخلاف اکنون که فلوریت استفاده کمتری دارد در زمان ملکه ویکتوریا از اهمیت و کاربرد فراوانی برخوردار بوده است که از آن وسایل و ظروف تزئینی مختلفی درست می‌کردند. این سنگ غالبا بنفش رنگ بوده که نوارهای صورتی، زرد و قهوه‌ای از میان آن می‌گذرد. ساختار کریستالی فلوریت به گونه‌ای است که گویا یک لایه نازک میان توده‌ای سنگ بزرگ تشکیل شده است. تراش فلوریت بسیار دشوار است. از این رو قبل از هر گونه عملیاتی جهت خرد شدن سنگ و جلوگیری از ورقه ورقه شدن  آن سطح فلوریت را با لایه‌ای از صمغ رزین اشباع کرده و می‌پوشانند. شاید بتوان گونه‌ای از بلور چهار وجهی فلوریت را در مناطق فوق یافت کرد اما نوع سبز رنگ آن در غرب آفریقا کشف شده است که به جای زمرد آفریقای جنوبی فروخته می‌شود. رنگ زرد، صورتی، گلبهی و بی‌رنگ آن در دیگر نقاط جهان کشف شده است. فلوریت در صنعت مصارف زیادی دارد، از جمله به عنوان تسهیل کننده امر ذوب در صنعت تولید فولاد و در صنعت تولید عینک و شیشه لنزهای تخصصی کاربرد دارد. اخیرا نوعی از فلوریت که قابلیت تراش و استفاده را دارد در موزامبیک کشف شده که بسیار جذاب است و تنوع رنگ دارد اما در هر حال می‌بایستی هنگام استفاده مراقب این سنگ بود.

خواص درمانی:

درمان بیماران مبتلا به رماتیسم، بیماری‌های کلیوی و سردرد های شدید و مزمن، خارج نمودن از انرژی‌های منفی و جایگزین نمودن انرژی های مثبت از جمله فواید این بلور می‌باشد. این سنگ دارای میزان بالایی از فلوئور است در نتیجه برای استخوانی شدن و بیماری‌های استخوانی اثر فراوان داشته و همچنین برای استحکام دندان‌ها بسیار سودمند است این سنگ بزرگترین کمک را به تمرکز حواس خواهد کرد.

شبق

سنگ سیاه به دست آمده از فسیل درختان ما قبل تاریخ می‌باشد که در اثر گذشت میلیون ها سال فشرده و سخت شده‌اند این سنگ قبل از این که رومی‌ها به سرزمین انگلستان کنونی بیایند شناخته شده و بسیار مشهور بوده است و تکه‌های بزرگ آن توسط رویان به سرزمینشان بازگردانده شده بود. شبق در نزدیکی سواحل یورک شایر انگلستان به دست آمده و به شکل سنگ‌هایی که بین 2/5 تا 15 سانتی‌متر ضخامت دارند تشکیل می‌شود. این سنگ مخصوص مراسم سوگواری است و آثار در جزایر کوچک انگلستان رویت شده است. برای جایگزینی آن از شیشه سیاه، مواد آتش فشانی، ذغال سنگ و پلاستیک استفاده می‌کنند کافی است نوک سوزنی را داغ کرده و در نقطه‌ای دلخواه در شبق فرو کنید سنگ اصلی بویی شبیه به ذغال داشته اما نوع مصنوعی بوی لاستیک سوخته می‌دهد.

خواص درمانی:

شبق باعث تقویت سیستم عصبی، قلب و طحال می‌شود و ما را در درمان التهابات مفصلی، استحکام دیواره سرخرگ‌ها و رماتیسم یاری می‌کند.

سرپنتین

این سنگ به طور معمول به شکل توده های بزرگ سنگ که نور را از خود عبور نمی‌دهند، ظاهر می‌شود و فرم سنگ‌های عظیم الجثه‌ای دارد که ممکن است در هر منطقه دیده شود. رنگ این سنگ، طیف‌های مختلف رنگ سبز بوده و رگه‌های مارپیچ مانند در این سنگ شاید علت نامگذاری آن باشد. اما ممکن است خال‌های قرمز رنگ از جنس باستیت روی سطح آن وجود داشته باشد در مقایسه با سنگ‌های دیگر بسیار نرم است و در ساخت زیورآلات کاربرد دارد. نوع مرغوب‌تر آن بوئنیت است که سنگی نیمه شفاف به رنگ سبز مایل به زرد می‌باشد که جلای چرب دارد. ممکن است با جید اشتباه شود اما سختی آن برابر با 4 است و شاید تکه های ریز آن به صورت درون گیرهایی داخل سرپنتین مشاهده شود.

خواص درمانی:

این گوهر باعث آرام شدن سردردها و اعصاب می‌شود. حالات سستی و تنبلی را از بین برده و افراد سالخورده را در بدست آوردن انرژی دوباره یاری می‌کند. باعث تحریک، کلیه، ریه و غده هیپوفیز می‌گردد.

هر یک از سنگ های مورد نظر شما در بالا با هر مدل، طرح و سبکی قابل سفارش و ساخت در مجموعه گوهرآرا می‌باشد و در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت و ظرافت در ساخت، به شما مشتریان عزیز ارائه می‌شود. همه سنگ ها در این مجموعه شناسنامه دار هستند پس با اطمینان و خاطری آسوده خرید کنید.

برای بازدید از گالری گوهرآرا و جواهرات کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید