وبلاگ

خواص و فواید سنگ های ماه تولد آبان

سنگ های متعلق به متولیدین ماه آبان

سنگ اصلی متولدین آبان ماه توپاز است. و سنگ های ثانویه دیگر این ماه که تاثیر شگفت انگیزی بر روح و جسم متولدین این ماه می‌گذارد سنگ‌های تورمالین قرمز، آمتیست، چشم ببر، ابسیدین، مالاکیت، چاروئیت می‌باشد. که در ادامه جزئیات و فواید این سنگ‌ها را بررسی می‌کنیم.

توپاز

اصلی ترین سنگ متولدین آبان ماه سنگ توپاز است. و اما سنگ های دیگر متولدین این ماه تورمالین قرمز و آمتیست ،چشم ببر، ابسیدین، مالاکیت، چاروئیت است.

توپاز به رنگ های زرد، صورتی و به ندرت بی‌رنگ یافت می‌شود. گران بهاترین آن سنگ زرد شامپاینی (Imperial Topaz) است. محل پیدایش آن در برزیل استرالیا، روسیه، سری‌لانکا، برمه و آمریکا است. همچنین در جزایر کوچک بریتانیا هم رویت شده است. دارای جلای شیشه‌ای براق بوده و در هنگام لمس بسیار لغزنده است. توپاز سنگی شکننده می‌باشد اگر چه سختی آن 8 می‌باشد، اگر مورد فشار شدید قرار گیرد ممکن است ترک‌های موجود در آن پیشرفت کرده و به سطح سنگ برسد و اگر ضربه بخورد می‌شکند. درون آن درون گیرهایی نظیر حفره‌های بسیار کوچک آبدار یا کریستال‌های ریز است که توجه گوهرشناسان با دقت را به خود جلب می‌کند. طبیعتا هر چه ناخالصی کمتری داشته باشد و در اصطلاح تمیزتر باشد، بیشتر می‌ارزد. توپاز زرد تا به امروز صنعتی سازی نشده است اما جایگزین‌های بسیار گمراه کننده‌ای نظیر سیترین،بریل،کورندوم و تورمالین زرد دارد.

توپاز آبی

امروزه مصرف زیادی در جواهرسازی دارد که از تاباندن اشعه و حرارت دادن سنگ توپاز بی‌رنگ حاصل می‌شود. به تناسب درجه حرارت و مدت زمان ماندن زیر اشعه، رنگ آن از آبی آسمانی تا آبی تیره متغیر است و پررنگ ترین آن به توپاز لندنی شهرت دارد. در گذشته از توپاز بی‌رنگ جهت شبیه سازی الماس استفاده می‌شد.

توپاز 7 رنگ

با استفاده از لایه‌های تیتانیوم نوعی روکش پشت توپاز بی‌رنگ را فرا گرفته و توپاز 7 رنگ یا رنگین کمانی را به وجود می‌آورند. همچنین با ترفند پوشاندن سنگ با لایه‌های نازک فلزی توپاز صورتی و سبز فراوانی هر ساله تولید و روانه بازار می‌شود.

خواص درمانی توپاز

کمک زیادی به افزایش نیروی حیاتی می‌کند. برای بیماری‌های پوستی ناراحتی‌های کبد، رفع استرس و اضطراب و تنظیم غده تیروئید به کار می‌رود. محرک و بازکننده متابولیسم تنبل می‌شود و احساس عدم اطمینان را از بین برده و موجب اعتماد به نفس می‌شود. اختلالات گوارشی از قبیل بی‌اشتهایی، لاغری و چاقی مفرط را برطرف می‌کند.

تورمالین

این سنگ خانواده ای بسیار بزرگ دارد و بیش از 100 رنگ را در خود می‌گنجاند بسیار جالب بوده و کاربرد زیادی در جواهر سازی دارد. این سنگ رفتار جالبی دارد چنانچه، گرم شود، تحت فشار قرار بگیرد یا بار الکتریکی بگیرد ذرات گرد و غبار را به خود جذب می‌کند.

1- آکروئیت (Achroite ): نوع بدون رنگ تورمالین است.

2-تورمالین کروم (Chorome Tourmaline): سبز رنگ بوده و متمایل به رنگ کروم است و با زمرد اشتباه گرفته می‌شود.

3-دراویت (Dravite): به تورمالین قهوه‌ای نسبت داده می‌شود.

4-ایندیکولیت (Indicolite): رنگ آبی شبیه به یاقوت کبود دارد و در کنیا رنگ زرد آن یافت شده که به جای یاقوت زرد داد و ستد می‌شود.

5- روبی لایت (Rubelite ): تورمالین قرمز رنگی شبیه به یاقوت سرخ است اما رنگ آن کمی گرفته تر و ضعیف تر از یاقوت می‌باشد.

6-تورمالین سیاه (Schorl): رنگ آن سیاه بوده و جواهر مخصوص مراسم سوگواری لقب گرفته است.

7-انواع دیگر تورمالین: مرسوم ترین آن رنگ سبز دارد که در طیف های سبز کمرنگ تا سبز لجنی یافت می‌شود. نوع جدیدتری از تورمالین که در سال 1987 در برزیل کشف شد، سنگی شفاف به رنگ ابی یا آبی مایل به سبز است که نام آن به تورمالین نئون شهرت داشته و بی‌نهایت گران قیمت است.

لایه های تورمالین رنگ دیگر مشاهده می‌شود اگر مرکز آن صورتی و اطراف آن تورمالین سبز و سفید رنگ باشد، پس از بریده شدن بلور و تراش آن، گوهری زیبا و پرارزش به نام تورمالین هندوانه‌ای حاصل می‌شود. مانند سنگ کوآرتز پیدایش این سنگ در برزیل ، روسیه، ایالات متحده ، آفریقا، هندوستان، پاکستان و سری لانکا است.

خواص درمانی:

به خاطر رنگ متنوع، تورمالین می‌تواند خواص درمانی زیادی داشته باشد. این سنگ سرطان ها را در مراحل اولیه درمان کرده ونقش مهمی در تنظیم هورمون‌ها و ناهنجاری‌های ژنتیکی دارد. به درمان بیماری‌های عفونی و کم‌خونی کمک می‌کند. موجب تمدد اعصاب و افزایش قدرت تفکر می‌گردد. برای صرع و پارکینسون بسیار سودمند است.

آمتیست

این سنگ کوآرتزی با رنگ بنفش کم رنگ تا ارغوانی می‌باشد.هرچه رنگ آن تیره تر باشد، طبیعتا قیمت بیشتری دارد. منابع اصلی آن در سری لانکا، آمریکا، برزیل، روسیه و ماداگاسکار است. می‌توان گفت آمتیست پرکاربردترین سنگ معدنی از نظر خواص طبی می‌باشد. در چین این سنگ همراه با خاک رس به دست می‌آید که کیفیت تبدیل به گوهر را ندارد. نوع طبیعی آن بسیار فراوان تر از آمتیست مصنوعی می‌باشد. تشخیص سنگ مصنوعی، ساخته شده با روش های نوین بسیار دشوار است. چه بسا برای تهیه سنگ مصنوعی از خود سنگ طبیعی بهره می‌برند، بهترین راه تمیز دادن سنگ مصنوعی از طبیعی مشاهده درون سنگ می‌باشد زیرا برخی آمتیست های طبیعی ناخالصی منحصر به فردی با نام (Zebra) دارند که ساختاری راه راه سفید و سیاه است. آمتیست درون کریستال‌های بزرگ و عظیم رویت می‌شود که بعد از جداسازی، تراش خورده و مصرف می‌شوند. سنگ ناتراش آن در تمامی مراحل ترک، مشکلات روحی روانی و بیماری دیابت بهره فراوان می‌برد. این گوهر برای درمان تومورهای مغزی و دفع تشعشعات رادیو اکتیو و پرتوهای X استفاده می‌شود. گفته می‌شود آمتیست قدرت فوق العاده زیادی دارد. همجنین عمل کاهنده بر روی فشار های شریانی دارد و برای کم خونی و سایر بیماری های خونی موثر است. باید متذکر شوم آمتیست بهترین و اثر بخش ترین گوهر جهت رفع استرس و ناراحتی‌های عصبی و ایجاد آرامش درونی محسوب می‌شود.

چشم ببر

سنگ کلسدونی قهوه‌ای-طلایی بسیار جذابی است که نور را از خود عبور نمی‌دهد و شکل ظاهری آن در اثر ناخالصی های رشته مانند آن که شبیه به نخ پنبه‌ای می‌باشند به وجود آمده است. این رشته‌ها بسیار نازک بوده و قرمز رنگ می‌باشند هنگامی که به سمت جلو و عقب چشم ببر را تکان دهیم نور در مسیر معینی منعکس شده و به نظر می‌رسد چشم یک ببر به ما خیره شده است.

خواص درمانی:

این سنگ برای بچه‌هایی که از نظر روحی سرکوب شده‌اند بسیار خوب است و قوای روحی و روانی آنها را تقویت می‌کند.

ابسیدین

شیشه در طبیعت نیز یافت می‌شود. معروفترین آنها ابسیدین نامیده می‌شود در قدیم سرخپوستان آمریکای شمالی و چادرنشینان آمریکای جنوبی، بسیار فراوان از آن برای ساخت نوک تیرهای، کمان سود می‌بردند بیش از 65 درصد این سنگ متشکل از سیلیکات است. ابسیدین تنوع رنگ زیادی دارد و معمول ترین آن سیاه و خاکستری است و نوع قرمز و آبی آن گزارش شده است. منابع اصلی آن در ایالات متحده، ژاپن، ایسلند، مجارستان و جزایر هاوائی می‌باشد. نوع سیاه آن با لکه های سفید به رد پای برف و نوع سیاه با رگه‌های قرمز به ابسیدین ماهوگانی شهرت دارند.

خواص درمانی:

برای رهایی از درد و معالجه درد مفاصل مثل آرتروز، بسیار مفید می‌باشد. درد ماهیچه ها را آرام و گردش خون را بهتر می‌کند. ابسیدین ماهوگانی باعث تسکین آلرژی‌ها و التهابات می‌شود. هضم غذا را آسان و روده و معده را تقویت می‌کند و انرژی خوبی برای مقابله با باکتری‌ها دارد.

مالاکیت

مالاکیت سنگ حائز اهمیتی است که در معادن مس به وجود می‌آید که ظاهری ویژه و مخصوص به خود دارد. وجود دایره‌های سیز رنگ و ترکیبات زیبای رنگ سبز آن را مبدل به سنگ سبزی بی‌بدیل کرده است. از هزاران سال قبل از معادن استخراج شده و مدت ها به عنوان طلسمی جهت حفاظت کودکان مورد استفاده بوده است. در زمان حال نیز محبوبیت خاص خود را دارد. بسته به نوع استفاده، مالاکیت برای سوار شدن روی زیورآلات تراشیده و کنده کاری می‌شود. مهمترین ذخایر آن در جمهوری کنگو استرالیا و نیومکزیکو به دست می‌آید.

خواص درمانی:

مالاکیت، کبد، کیسه صفرا ، مهره ها و غده و قدرت درمان را برای التهابات و زخم‌ها را دارد. برای خانم هایی که بیماری آب مروارید را دارند بسیار مفید است. مالاکیت گردش خون را میزان می‌کند و انرژی فراوانی دارد.

چاروئیت

چاروئیت (Charoite) یک کانی معدنی سیلیکاتی ارغوانی تا بنفش است که رنگ بنفش پرطراوت آن همراه باندهای جالب ، چرخان با حالات شعاعی و موازی، توجه فرد را به خود جلب می کند. چاروئیت در مقادیر تجاری فقط در چند ذخایر کوچک و با نزدیکی جمهوری ساخا در شرق روسیه یافت می شود. این نام را از رودخانه چارا در آن منطقه جغرافیایی دریافت کرده است. قطعات با کیفیت بالا از چاروئیت را می توان با تراشهای کابوشن یا بیضی بنفش جذاب درآورد و یا از آن به عنوان سنگی برای روکش جعبه جواهرات خود استفاده می شود. درخشش مروارید یا چاتویانسی غالباً زیبایی این گوهر را افزایش می دهد.

هر یک از سنگ های مورد نظر شما در بالا با هر مدل، طرح و سبکی قابل سفارش و ساخت در مجموعه گوهرآرا می‌باشد و در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت و ظرافت در ساخت، به شما مشتریان عزیز ارائه می‌شود. همه سنگ ها در این مجموعه شناسنامه دار هستند پس با اطمینان و خاطری آسوده خرید کنید.

برای بازدید از گالری جواهرات گوهرآرا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید