وبلاگ

آیا می دانید چرا حلقه ازدواج را در انگشت چهارم قرار می دهیم

حلقه ازدواج را چرا در انگشت چهارم قرار می‌دهیم؟

حلقه ازدواج در فرهنگ آداب‌ورسوم ما و بسیاری از کشورهای دیگر اهمیت بسیار بالایی دارد. بسیاری از زوج‌ها ماه‌ها، هفته‌ها و روزهای زیادی را صرف انتخاب و خریداری انگشتر قبل از ازدواج می‌کنند.

انتخاب حلقه ازدواج اهمیت و ارزش بالایی دارد چرا که سالها در دست زن و مرد قرار دارد و نشانی از تعهد و عشق دو طرفه زوجین به یکدیگر است. در اجتماع که گاهی شناخت زیادی از افراد نداریم، با دیدن حلقه ازدواج در انگشت چهارم دست چپشان می‌توانیم متوجه شویم که متأهل هستند. شاید نتوان در مورد اطلاعاتی مثل سن و شغل و محل زندگی و غیره کسب اطلاعات کرد اما با یک نگاه به‌راحتی با دیدن حلقه ازدواج می‌توانیم به وضعیت تأهل افراد پی ببریم.

جالب است بدانید که اولین حلقه‌های ازدواجی که انسان‌ها به نشانه عشق و تعهد از آن‌ها استفاده کرده‌اند، در انگشت دست راست بوده است. حتی در عصر حاضر هم در برخی کشورها این رسم هنوز پابرجاست و عروس و دامادها حلقه ازدواجشان را در انگشت چهارم دست راست استفاده می‌کنند. اما چرا حلقه ازدواج را در انگشت چهارم قرار می‌دهیم؟ مطمئناً دلیل منطقی و جالبی باید در پشت این رسم وجود داشته باشد.

 

اما باید بدانید که استفاده از حلقه ازدواج در زمان های قدیم برای مردان مرسوم نبوده.

حقیقتی ست دردناک که اولین بار در بحبوحه جنگ جهانی دوم بود که مردان نیز به استفاده از حلقه ازدواج روی آوردند زیرا دوری‌های طولانی‌مدت از همسر و فرزندانشان باعث دل‌تنگی و ناراحتی آن‌ها می‌شد و با استفاده از آن به یاد همسر و فرزندانشان، خود را تسلی می‌دانند و برایشان یادآور این بود که همواره افرادی منتظرشان هستند و دوستشان دارند. پیش از این اکثرا زن ها تنها کسانی بودند که حلقه ازدواج را به نشانه تعهد و پایبندی به همسرشان دست می کردند و مردان از انجام این کار اجتناب می کردند. زیرا در زمان های خیلی دور زن ها جز اموال آقایان به حساب می آمدند و همین دیدگاه غلط باعث می شد مردان دوران قدیم غالباً تعهد زیادی به پیوند ازدواج و زناشویی نداشته باشند و اگر هم افراد متعهدی بودند، باز هم استفاده از انگشتر برای مردان متأهل مرسوم نبوده است.

 

اولین بار چه کسانی حلقه ازدواج را استفاده کردند؟

مصریان باستان جزو اولین مردمانی بودند که حلقه ازدواج را به نشانه تعهد و پیوند بین زن و مرد استفاده می‌کردند و مورخان استفاده از انگشتر ازدواج در مصر را مربوط به 2800 سال پیش از میلاد مسیح می‌دانند. در یونان قدیم نیز برای اولین بار “ویدون” به نشانه وفاداری و تعهد به همسرش “پسیسه” انگشتری هدیه داد که آن را همیشه در دست داشت و شواهد تاریخی نشان می‌دهد اولین استفاده از انگشتر به نشانه تعهد و ازدواج در یونان توسط ویدون بوده است.

رومی‌ها و هندی‌ها معتقد بودند که دست چپ، دستی غیرقابل‌اعتماد و ناپاک است و انگشتر باید در انگشت چهارم دست راست استفاده شود و به دلیل وجود چنین عقایدی در بسیاری از فرهنگ‌ها انگشتر در دست راست استفاده می‌شود. در برخی کشورها نیز مثل کشور ما، قبل از ازدواج حلقه را در دست راست و بعد از ازدواج در دست چپ استفاده می‌کنند. اما یهودی‌ها بسیار متفاوت عمل می‌کنند و از انگشتر نامزدی و ازدواج در انگشت اشاره خود استفاده می‌کنند.

 

استفاده حلقه در انگشت چهارم دست چپ

امروزه در بسیاری از کشورها و فرهنگ‌های مختلف از حلقه ازدواج در انگشت چهارم دست چپ استفاده می‌شود و این رسم در بین اکثر مردم جهان جایگاه خود را پیدا کرده است. اما چرا دست چپ است؟ دلیل علمی این کار را وجود رگی در انگشت چهارم دست چپ می‌دانند که مستقیماً به قلب می‌رسد و کسی که انگشتر ازدواجش را در این انگشت استفاده می‌کند، درواقع نشانه از تعلق خاطر داشتن به همسر خود دارد که او را صاحب قلب خود می داند.شما در گالری گوهرآرا می توانید از زیباترین و آنتیک ترین حلقه های ازدواج دیدن فرمائید.

 

ما در گالری گوهرآرا انواع حلقه های زیبا و خوش ساخت را آماده کردیم که هر سلیقه ای را جوابگو هستند. از حلقه های ظریف و درخشان تا حلقه های نگین دار و درشت که به شما راحتی خیال را هدیه دهیم تا بدون صرف وقت و انرژی زیاد یک انتخاب جذاب برای یک عمر داشته باشید.

برای مشاهده بهترین و خوش ساخت ترین حلقه های ازدواج کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید