وبلاگ

خواص و فواید سنگ های ماه تولد مهر

سنگ‌های متعلق به متولدین ماه مهر

سنگ اصلی متولدین مهرماه اوپال است. و سنگ های ثانویه دیگر این ماه که تاثیر شگفت انگیزی بر روح و جسم متولدین این ماه می‌گذارد سنگ‌های آکوآمارین، مرجان، تورمالین، آمترین، در مودار، سنگ خورشید، یاقوت کبود می‌باشد. که در ادامه جزئیات و فواید این سنگ‌ها را بررسی می‌کنیم.

اوپال

اوپال از سیلیکات تشکیل شده است و ترکیباتی مانند کانی کوآرتز دارد با این تفاوت که آب نیز به ترکیبات آن اضافه شده است و رتبه آن از کوآرتز بالاتر می‌باشد. به دو دسته (جامد و ژل) و (ژله‌ای) تقسیم می‌شود هنگامی که به سطح اوپال نگاه می‌کنیم منظره‌ای زیبا می‌بینیم که شبیه رنگین کمانی از رنگ‌ها است که به ما چشمک می‌زند. این پدیده بازی رنگ نام دارد. اوپال رنگ‌ها و انواع گوناگونی دارد اما در اینجا به بررسی مهمترین آنها می‌پردازیم.

1-اوپال گران‌بها
از همه‌ اوپال‌های گران‌تر بوده و خود به سه رتبه طبقه بندی می‌شود.

سیاه: که بدنه سنگ سیاه، آبی، سبز و یا خاکستری است.

روشن: که بدنه سنگ به رنگ سفید و کرم مشاهده می‌شود.

پاک: سنگ اوپال پاک و بی‌رنگ که فاقد ناخالصی بوده و بازی رنگ خوبی دارد.

اوپال سیاه 10 برابر گران‌تر از گونه‌های دیگر است و بسیار پر ارزش‌تر از انواع بهسازی شده اوپال که سعی می‌شود بسیار زیبا تهیه شوند، می‌باشد. در مرحله اول این سنگ مانند تکه پلاستیکی سیاه به نظر می‌رسد اما پس از قرار گرفتن در برابر نور استاندارد می‌توان طیف‌های رنگین کمان را در آن مشاهده کرد.

2-اوپال آتشی
سنگ شفاف یا نیمه شفافی است که دارای رنگ نارنجی تا قرمز بوده و معملا بازی رنگ ندارد.

3-اوپال معمولی
سنگ اوپال بدون رنگ بوده که بازی رنگ هم ندارد و اغلب به کار نمیآید. اوپال با دیگر گوهر‌ها تفاوت‌هایی دارد مثلا زمان تشکیل آن نسبت به سایر گوهر‌ها کوتاه‌تر بوده، شکل متبلور ندارد و آن را یک ژله سخت شده می‌پندارند.

4-potch opal:
یک تکه اوپال گران بها است که درون آن را تکه‌ای اوپال معمولی پر کرده است. مهمترین منابع آن در استرالیا می‌باشد. در این کشور دلال‌های جواهرات از نام‌های محلی و اصطلاحات خاص برای نامگذاری اوپال‌ها استفاده می‌کنند. مثلا اوپال کورویت که گویی فلزی شیشه مانند شفاف است که براق شده و جذابیت ویژه‌ای ندارد. ذخایر دیگر اوپال در مجارستان، ایالات متحده و برزیل می‌باشد. اوپال آتشی و اوپال آبی نیز عمدتا در مکزیک یافت می‌شوند. اوپال صورتی و آبی بدون درخشش، در کشور پرو پیدا می‌شود. روش ترکیب سازی سنگ و دو لایه یا سه لایه کردن اوپال برای بهسازی آن رواج دارد و هنگامی که روی پایه قرار گیرد تشخیص آن مشکل است. اما ترکیب سازی اوپال با سنگ کوآرتز تنها یک مزیت دارد و آن این که سختی نسبتا پایین این سنگ را بالا می‌برد. اوپال خاصیت جذب پذیری مایعات را دارد پس توصیه می‌شود هنگام کار روزانه آن را استفاده نکنید چون ممکن است با مایعاتی که برای آن مضر است تماس پیدا کرده و آسیب ببیند. در هنگام شست و شوی آن هرگز از الکل استفاده نکنید. این گوهر دارای 10 درصد آب می‌باشد پس مراقب باشید زیاد از حد خشک نماند. چون ممکن است ترک بخورد و از حرارت دادن آن اجتناب کنید. لازم به ذکر است اوپال شجری یا خزه‌ای هم نوع دیگری از این گوهر زیبا می‌باشد.

خواص درمانی

این سنگ به طلسم خوشبختی معروف است و برای هنر پیشگان و موسیقی دانان مناسب است. برای درمان بیماری‌های معده، روده و ورم معده بسیار موثر است. این سنگ باعث ازدیاد گلبول‌های قرمز خون می‌شود اوپال سفید چشم‌های ما را در برابر زندگی باز می‌کند و باعث تقویت صفات نیکو می‌گردد.

آکوآمارین

بعد از زمرد، مهمترین عضو خانواده بریل‌ها است رنگ آبی آن برگرفته از دو کلمه آب و دریا است و زمرد بحری نیز نامیده می‌شود. هنگام استخراج پراکندگی‌ها و طیف‌هایی از رنگ سبز درون سنگ رویت می‌شود که با کمک از روش بهسازی با حرارت برطرف خواهد شد. آکوآمارین گوهری بسیار محبوب است و اگر سایز بزرگتری داشته باشد و رنگ آن پر‌رنگ تر باشد ارزش بیشتری خواهد داشت. تعداد درون گیرهای آن به مراتب کمتر از زمرد بوده و طبیعتا گوهری خوش آب‌تر و براق‌تر است منابع اصلی آن در برزیل، روسیه، آفریقا و ایالات متحده است.تولید نوع مصنوعی آن رایج نیست اما جایگزین‌هایی نظیر کورندوم مصنوعی، گارنت و شیشه دارد. اسپینل مصنوعی آبی رنگ نیز به جای آکوآمارین استفاده می‌شود. اما با چلسی فیلتر قابل شناسایی هستند. ممکن است توپاز آبی به جای این گوهر اشتباه گرفته شود اما به طور نرمال توپاز دارای جلای بیشتر است و در مقایسه با آکوآمارین لغزنده تر می‌باشد.

خواص درمانی:

استفاده از آکوآمارین سیستم دفاعی بدن را به ویژه در برابر آلرژی‌ها و حساسیت‌ها تقویت می‌کند. مالیدن آکوآمالین و نیز گذاشتن آن برای ساعاتی در استکان آب و مالیدن آن آب به پوست حساسیت‌های پوست را رفع می‌کند. این سنگ می‌تواند ناراحتی‌ها را از مجرای تنفسی بزداید و باعث درمان برونشیت و تقویت تارهای صوتی شود. باعث تقویت شجاعت در انسان شده و آگاهی معنوی را بیشتر می‌کند. سیستم دفاعی بدن را قوی کرده و اثرات ناشی از پر کاری این سیستم را کاهش می‌دهد. بلور آن طبعی آرام دارد و کم کننده استرس است.

مرجان

مرجان ارزشمندی که امروزه مورد مصرف جواهر فروشی‌ها است در حقیقت به وجود آمده از تپه‌های مرجانی است که در اقسا نقاط دریاهای جنوبی کره زمین وجود داشته‌اند. جنس مرجان‌های آبی، گیاهان جانور گونه است که به شدت کوچک بوده و مقطع عریان آنها قطری نزدیک به 2 میلی متر دارد. آنها قطعات کوچک شبیه به شقایق دریایی داشته و اسکلت خارجی آنها به صورت توده‌ای دور هم جمع شده تا درختان مرجان با ساختاری که اکنون وجود دارند، پدیدار شوند، مرجان گران بها در اطراف دریای مدیترانه، دریای سرخ، مالزی و ژاپن یافت شده و بهترین رنگ آن قرمز بسیار تیره همراه با سایه‌های رنگ صورتی است. زیبا ترین و جدیدترین طراحی و تراش مرجان در کشور ایتالیا انجام می‌پذیرد. سختی مرجان 3/5 است و بی‌نهایت از نظر تباین قابل قیاس با فیروزه می‌باشد. با این تفاوت که در ترکیبات آن کربنات کلسیم وجود داشته و به واسطه پاشیدن اسید روی آن آسیب می‌بیند. دور از انتظار نیست که مرجان قیمتی نمونه شبیه سازی شده نداشته باشد. عاج‌های نباتی رنگ شده به جای مرجان کاربرد دارند. اگر زیر ذره‌بین آنها را بررسی کنیم شاهد وجود خال‌های 6 وجهی شکل خواهیم بود. شیشه، پلاستیک و چینی هم برای شبیه سازی مصرف می‌شوند. مرجان‌های کم رنگ جهت بهتر شدن ظاهرشان رنگ می‌شوند اما این رنگ با دستگاه جلا، برداشته می‌شود.

خواص درمانی:

موجب بهبود در رماتیسم می‌گردد. برای استحکام در استخوان‌ها و بهبود وضعیت دستگاه تناسلی مفید است. عوارض معده را برطرف می‌کند باعث درمان عوارض کبدی، دیابت، بواسیر و عوارض عصبی و پوستی می‌شود. افسردگی ذهنی را از بین برده و مفید جهت بیماری‌های خونی است و برای فیستول‌ها ، دندان درد، اشکالات ادراری و ورم بیضه سودمند است. همچنین مشکلات دوران قاعدگی و نازایی را مرتفع می‌کند.

تورمالین

تورمالین ها خانواده بزرگی هستند و بیش از 100 رنگ را در خود می‌گنجاند و کاربرد بسیار زیادی در جواهر سازی دارند.  این سنگ رفتار جالبی دارد چنانچه، گرم شود، تحت فشار قرار بگیرد ذرات گردوغبار را به خود جذب می‌کند.

1-آکروئیت: نوع بدون رنگ تورمالین است.

2-تورمالین کروم: سبز رنگ بوده و متمایل به رنگ کروم است و با زمرد اشتباه گرفته می‌شود.

3-دراویت: به تورمالین قهوه‌ای نسبت داده می‌شود.

4-ایندیکولیت: رنگ آبی شبیه به یاقوت کبود دارد و در کنیا رنگ زرد آن یافت شده که به جای یاقوت زرد دادوستد می‌شود.

5-روبی لایت: تورمالین قرمز رنگی شبیه به یاقوت سرخ است اما رنگ آن کمی گرفته‌تر و ضعیف‌تر از یاقوت می‌باشد.

6-تورمالین سیاه: رنگ آن سیاه بوده و جواهر مخصوص مراسم سوگواری لقب گرفته است.

7- انواع دیگر تورمالین: مرسوم ترین آنها تورمالین سبز است که در طیف های سبز کمرنگ تا سبز لجنی یافت می‌شود. نوع جدیدتری از تورمالین که در سال 1987 در برزیل کشف شد، سنگی شفاف به رنگ آبی یا آبی مایل به سبز است که نام آن به تورمالین نئون شهرت داشته و بی‌نهایت گران قیمت است.

خواص درمانی:

این سنگ سرطان‌ها را در مراحل اولیه درمان کرده و نقش مهمی در تنظیم هورمون‌ها . ناهنجاری‎‌های ژنتیکی دارد. به درمان بیماری‌های عفونی و کم‌خونی کمک می‌کند. موجب تمدد اعصاب و افزایش قدرت تفکر می‌گردد. برای صرع و پارکینسون بسیار سودمند است.

آمترین

همان طور که از اسم آن برمی‌آید از به هم پیوستن و ترکیب آمتیست و سیترین به وجود می‌آید. سنگی دو رنگ است و در ازای جذابیت و شفافیت قیمت گذاری می‌شود.

خواص درمانی:

آمترین می‌تواند دارای خواص درمانی دو سنگ تشکیل دهنده آن باشد. این سنگ حامی بزرگی در بیماری‌های دستگاه گوارش است و برای درمان ناشنوایی موثر می‌باشد. سیستم عصبی را نیرو می‌دهد و غده هیپوفیز و سمت راست بدن را فعال خواهد کرد.

در مودار

کوآرتزی است به همراه ناخالصی‌های سوزنی شکل از جنس کریستال تورمالین.

خواص درمانی:

این بلور به سنگ شفابخش مشهور است که برای همه نوع درمان به کار می‌رود هر سنگ کوآرتز در واقع نیرو و انرژی خاصی دارد و از خاصیت شفابخشی ویژه‌ای برخوردار است. این سنگ باعث برطرف شدن ناراحتی و غم کودکان شده و به او احساس شادابی و نشاط می‌بخشد. این سنگ ذهن را سازماندهی کرده و افکار را از منفی گرایی پاک می‌کند. از کوآرتز بی‌رنگ برای دردهای پشت و دیسک کمر و فتق کمری استفاده می‌شود. همچنین سردردهای مزمن و اختلالات روده‌ای توسط آن آرام می‌شود.

سنگ خورشید

این سنگ از نظر تشکیل مثل سنگ ماه بوده با این تفاوت که ظاهر نمایش رنگ آن نارنجی و قرمز است و نور بیشتری از خود عبور داده، اما زیبایی و شکوه خاص خود را دارد منابع اصلی آن نروژ، روسیه، هند، کانادا و ایالات متحده است.

خواص درمانی:

این سنگ باعث گرم شدن بدن، تسهیل حرکات بدن و فعال شدن نیروی جنسی می‌شود. سنگ خورشید ما را در برابر عوارض قلبی حمایت کرده، رگ‌ها را تحت کنترل دارد و موثر در درمان آسم، کم‌خوابی و نقرس است.

یاقوت کبود 

یاقوت کبود سنگی با مقاومت بالا و بعد از الماس در جایگاه دوم از نظر سختی قرار دارد. یاقوت کبود یک کراندوم است، تمام کوراندوم هایی که رنگ قرمز ندارند به عنوان سفایر یا یاقوت نامیده می شوند؛ گرچه این نام به طور کلی به سنگی گفته می شود که یک سایه تاریک آبی دارد. کراندوم یک کریستال اکسید آلومینیوم است که درواقع نفوذ مقدار کمی از مواد معدنی مختلف در آن باعث تولید سنگ هایی با رنگ مختلف مانند روبی قرمز رنگ(به علت ماده کروم) می شود که آن را به عنوان روبی طبقه بندی می کنند. برای یاقوت کبود نمونه‌ها و جایگزین‌های غیر اصلی و اصلی ارزان قیمت نظیر: اسپیتل آبی، کوبالت، تانزانیت، تورمالین آبی و زرگون آبی گزارش شده است.

خواص درمانی:

برای گلو درد،تیروئید و پاراتیروئید مفید است باعث تعادل قلب شده و سیستم ایمنی شخص را زیاد می‌کند و برای کبد و کیسه صفرا مفید است. یاقوت کبود سلول‌های پوست، مو و ناخن را ترمیم می‌کند و در درمان درد‌های عصبی مانند: دردهای رماتیسمی، سردردهای شدید بسیار کاربرد دارد. این سنگ برای درمان جوش‌های صورت و اگزماهای پوستی و در درمان آثار زخم و جراحی موثر و کارآمد است و به ویژه برای مبارزه با عصبانیت سفارش شده است این سنگ مشهور به سنگ افراد خردمند است.

هر یک از سنگ های مورد نظر شما در بالا با هر مدل، طرح و سبکی قابل سفارش و ساخت در مجموعه گوهرآرا می‌باشد و در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت و ظرافت در ساخت، به شما مشتریان عزیز ارائه می‌شود. همه سنگ ها در این مجموعه شناسنامه دار هستند پس با اطمینان و خاطری آسوده خرید کنید.

برای بازدید از گالری گوهرآرا و جواهرات کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید