وبلاگ

خواص و فواید سنگ‌های ماه تولد شهریور

سنگ های متعلق به متولدین ماه شهریور

سنگ اصلی متولدین شهریور ماه یاقوت کبود است. و سنگ های ثانویه دیگر این ماه که تاثیر شگفت انگیزی بر روح و جسم متولدین این ماه می‌گذارد سنگ‌های لاجورد، سودالایت، جاسپر، آمازونیت، یشم، چشم گربه می‌باشد. که در ادامه جرئیات و فواید این سنگ‌ها را بررسی می‌کنیم.

یاقوت کبود

یاقوت کبود سنگی با مقاومت بالا و بعد از الماس در جایگاه دوم از نظر سختی قرار دارد. یاقوت کبود یک کراندوم است، تمام کوراندوم هایی که رنگ قرمز ندارند به عنوان سفایر یا یاقوت نامیده می شوند؛ گرچه این نام به طور کلی به سنگی گفته می شود که یک سایه تاریک آبی دارد. کراندوم یک کریستال اکسید آلومینیوم است که درواقع نفوذ مقدار کمی از مواد معدنی مختلف در آن باعث تولید سنگ هایی با رنگ مختلف مانند روبی قرمز رنگ(به علت ماده کروم) می شود که آن را به عنوان روبی طبقه بندی می کنند. برای یاقوت کبود نمونه‌ها و جایگزین‌های غیر اصلی و اصلی ارزان قیمت نظیر: اسپیتل آبی، کوبالت، تانزانیت، تورمالین آبی و زرگون آبی گزارش شده است.

خواص درمانی:

برای گلو درد،تیروئید و پاراتیروئید مفید است باعث تعادل قلب شده و سیستم ایمنی شخص را زیاد می‌کند و برای کبد و کیسه صفرا مفید است. یاقوت کبود سلول‌های پوست، مو و ناخن را ترمیم می‌کند و در درمان درد‌های عصبی مانند: دردهای رماتیسمی، سردردهای شدید بسیار کاربرد دارد. این سنگ برای درمان جوش‌های صورت و اگزماهای پوستی و در درمان آثار زخم و جراحی موثر و کارآمد است و به ویژه برای مبارزه با عصبانیت سفارش شده است این سنگ مشهور به سنگ افراد خردمند است.

لاجورد

قبل از کشف شدن یاقوت کبود، در دوران باستان لاجورد را به جای سفایر به کار می‌برند تا زمان قرون وسطی که کورندوم آبی به این نام معروف شد. آنها معتقد بودند لاجورد می‌تواند تاثیر به سزایی در درمان تمامی بیماری‌های چشمی داشته باشد و بیشتر از هر سنگی مورد داد و ستد قرار می‌گرفت. لاجورد در واقع مخلوط نزدیک به 15 کانی است و سنگی دگرگون شده لقب دارد در ترکیبات آن می‌توان به کانی‌های لازوریت، هائونیت، نوزلایت، سودالایت، کلیست و پیریت اشاره دارد. بهترین نوع آن از درصد کلیست کمتری برخوردار بوده و در کشور افغانستان و روسیه به دست می‌آید در شیلی هم، البته به صورت کم رنگ‌تر دیده شده است. باید متذکر شوم هر چه قدر مقدار رگه‌ها و لکه‌های طلائی رنگ روی سنگ که همان پیریت طلائی است بیشتر باشد لاجورد با ارزش‌تر خواهد شد. قبل از سال 1828 میلادی نقاشان این سنگ را خرد کرده و به عنوان رنگیزه در تهیه رنگ‌های مخصوص نقاشی استفاده می‌کردند. چه بسا این سنگ در صنعت رنگرزی و بافندگی در کشور عزیزمان پیشینه‌ای طولانی دارد. امروزه از نوع مصنوعی آن جهت این گونه کارها بهره می‌برند. لاجورد اکثرا در درست کردن مهر، انگشتری و دکمه‌های سر آستین مصرف می‌شده است. اما به علت درجه سختی کم آن بسیار خش پذیر است. لاجوردهای کم رنگ جهت بهبود رنگ، رنگ شده و مصرف می‌شوند اما رنگ آنها ثابت نمی‌ماند. زیرا به واسطه واکس‌های مخصوص، هنگام جلا کردن آنها رنگشان غلیظ می‌شود کوآرتز و جاسپر معدنی نیز به عنوان (( لاجورد سوئیسی)) یا ((لاجورد آلمانی)) شناخته می‌شوند. این ترکیبات تشکیل شده از اسپینل مصنوعی ذوب شده بعلاوه کبالت و ذرات طلایی رنگ است. لاجورد غیر اصل با چلسی فیلتر رنگ قرمز روشن می‌دهد در حالی که لاجورد اصلی قرمز مایل به قهوه‌ای کم حال دارد. کمپانی جیلسون در ایالات متحده محل تولید لاجورد مصنوعی است.

خواص درمانی:

لاجورد سنگ (موازنه روحی) است این سنگ یک متعادل کننده باور نکردنی برای کودکانی است که قابلیت روانی فوق العاده‌ای را از همان دوران اولیه زندگی خود نشان می‌دهند. رنگ آبی تیره این سنگ باعث تحریک هوشیاری و خودآگاهی و پالایش بصیرت معنوی در کودک می‌شود. سنگ لاجورد زمینه را برای قبول خود و پذیرش نعمت‌هایی که به او ارزانی شده است آماده می‌کند و به کودک کمک می‌کند به آگاهی معنوی برسد. این سنگ دارای قدرت محافظ است و همه حس‌های روحی و روانی را تحریک می‌کند و از همین رو بسیار ارزشمند است.

سودالایت

سودالایت یکی از سنگ‌های معدنی تشکیل شده لاجورد است و خود به تنهایی یک گوهر شناخته می‌شود. سنگ آبی بسیار جذابی بوده که دارای رگه‌های سفید است و ممکن است با لاجورد اشتباه شود. ممکن است به رنگ‌های دیگر وجود داشته باشد اما رنگ آبی تیره آن مورد مصرف می‌باشد. اگرچه رنگ آبی آن مانند لاجورد ماورائی نیست اما بسیار نفوذ پذیر است این گوهر با نام سنگ آبی کانادایی معروف بوده و گاهی خال‌های طلائی پیریت در آن دیده می‌شود. در حد و اندازه تجاری و برای اولین بار در کانادا کشف شد و متعاقبا در ایالات متحده، نروژ، هندوستان، برزیل و بریتیش کلمبیا پیدا شد. سختی آن 5/5، بسیار ترد و دارای رخ یا شکست ورقه‌ای شدید است. معمولا جهت ساخت مهره‌ها، نگین‌های بزرگ، گل سر و آویز تراشیده می‌شود و تکه‌های بزرگ آن در ساخت جعبه، ساعت و… مصرف می‌شود.

خواص درمانی:

این سنگ برای فشار خون بالا بسیار موثر است. محرکی برای مغز و بافت لنفاوی است و باعث تعادل اعصاب شده و اعتماد به نفس را در افراد بالا می‌برد.

جاسپر

کلسدونی است که مولکول‌های آن به صورت میکروکریستالین بوده و به رنگ‌های فراوان و نقش‌های مختلف دیده می‌شود. زیباترین رنگ آن رنگ قرمز می‌باشد و در اکثر نقاط دنیا یافت می‌شود. بهترین نوع آن مربوط به کشور هندوستان است.

خواص درمانی:

باعث آرامش، تعادل در سیستم عصبی و گردش خون شده و ضد حساسیت می‌باشد.

آمازونیت

سنگ معدنی به رنگ سبز -آبی است که اغلب نور را از خود عبور نمی‌دهد اگر به دقت به آن نگاه کنیم دارای لکه‌های سفید رنگ پراکنده‌ای می‌باشد. عامل رنگ در این سنگ فلز مس بوده و معادن اصلی آن در کشورهای هند و در منطقه آمازون در کشور برزیل می‌باشد. سختی آن معادل 6/5-6 است.

خواص درمانی:

برای بیماری‌های ناحیه زیر  شکم و قلب، همچنین مغز و اعصاب و تقویت شاخه‌های عصبی مفید است. برای دردهای گردن، کشیدگی عضلات باید این سنگ را به صورت دورانی خلاف عقربه‌های ساعت روی ناحیه مربوطه آرام گردانید. این سنگ انرژی و تحرک را تقویت می‌کند و علاوه بر درمان افسردگی برای زنان باردار مفید و موثر است.

یشم

در واقع یشم اصطلاحی است که برای انواع مختلفی از سنگ ها به کار برده میشود اما تنها سنگ خالص نوع یشم ، دو سنگ jadeite و nephrite است. تاریخچه سنگ یشم به چندین هزار سال قبل بر میگردد، یعنی زمانی که از این سنگ به دلیل سختی آن ، برای درست کردن سلاح و ابزارها استفاده میشد مایان ها و آزتک ها از این سنگ استفاده میکردند و دلیل نام یشم هم از عبارت اسپانیایی “piedra de ijada” گرفته شده است و معادل انگلیسی آن “stone for the pain in the side” است. بعد از این که اسپانیایی ها دیدند افراد بومی امریکای مرکزی تکه ای از این سنگ را در کنار خود نگه میدارند، با این باور که این سنگ میتواند بیماری ها را درمان کند، این نام را انتخاب کردند. چینی ها به این سنگ yu میگویند که به معنی آسمانی یا همایونی است. این سنگ در فرهنگ چین یک سنگ با شکوه است. قرار دادن سنگ یشم حکاکی شده در مقابل یک منبع نور، موجب ایجاد درخشش و تلألؤ بی نظیر و چشم نوازی در این سنگ می گردد. یکی از انواع سنگ یشم، که به عنوان یشم شاهنشاهی معرفی می شود در مناطق میانمار (برمه) یافت می شود و با ارزش ترین فرم شناخته شده سنگ یشم به شمار می رود که البته این سنگ به رنگ سبز زمردی است. سنگ یشم به رنگ های لکه لکه سبز و سفید و رنگ های نادری از زرد، صورتی، بنفش و سیاه و سفید ظاهر می شود که در محدوده نور سبز به رنگ های مایل به خاکستری و همچنین سفید دیده می شود. نوعی از سنگ یشم به رنگ سبز تره فرنگی وجود دارد که به ” یشم روسیه ” معروف است و در نزدیکی دریاچه بایکال در روسیه پیدا شده است. رنگ سنگ، شفافیت و بافت آن یکی از مهمترین مواردی است که در تعیین قیمت سنگ یشم بسیار تأثیرگذار است. رنگ های تندی که از سنگ یشم در حال حاضر از پرطرفدارترین سنگ ها در جواهرسازی به شمار می روند. به طور کلی سنگ های یشم سبز رنگ از محبوب ترین سنگ ها محسوب می شوند. سنگ یشم نیمه شفاف از مطلوب‌ترین و با ارزش ترین انواع سنگ یشم به شمار می روند.

خواص درمانی:

انرژی بخش فوق العاده، درمان بیماری های پوستی، درمان سردردهای مزمن، میگرن، آرامش بخش و موثر برای افراد دارای استرس زیاد، کنترل نیروهای درون، درمان بیماری های روده و کبد. یشم جزو سنگهای جادویی و محترم در مشرق زمین شناخته میشود.

چشم گربه

این سنگ همان‌طور که گفته شد از خانواده کریزوبریل‌ها است که دارای پدیده (Chatoyance) می‌باشد. برای ظهور این رفتار نگین به صورت برجسته تراشیده  می‌شود. نواری براق و درخشنده عرض سنگ را قطع می‌کند. اگر سنگ را با تغییر زاویه زیر نور بررسی کنیم این خط به بالا و پائین حرکت می‌کند رنگ آن معمولا سبز و سبز مایل به زرد است. این گوهر به رنگ قهوه‌ای و زرد که فاقد چشم گربه می‌باشند به وجود می‌آید که می‌تواند بسیار جذاب باشد.

خواص درمانی:

برای به دست آوردن موفقیت، اطمینان، احترام به نفس و سلامتی به کار می‌رود. این سنگ دارای اثر گرمایی بر بدن است. باعث بهبود ضعف بینایی، درمان سرماخوردگی و برونشیت مزمن می‌گردد.

 

هر یک از سنگ های مورد نظر شما در بالا با هر مدل، طرح و سبکی قابل سفارش و ساخت در مجموعه گوهرآرا می‌باشد و در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت و ظرافت در ساخت، به شما مشتریان عزیز ارائه می‌شود. همه سنگ ها در این مجموعه شناسنامه دار هستند پس با اطمینان و خاطری آسوده خرید کنید.

برای بازدید از گالری جواهرات گوهرآرا کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید