وبلاگ

تفاوت طلا و طلای سفید چیست

طلای زرد یا همان طلا فلزی ست که بطور طبیعی وجود دارد و در شکل اولیه خود به راحتی میتوان آن را خم کرد. برای همین طلای مورد استفاده در جواهرات بازار باید با فلزات آلیاژی سخت تر مخلوط شود. تا هم استحکام و دوام بیشتر پیدا کند و هم به تن رنگی مناسب برسد.

طلای سفید مخلوطی ست از طلای خالص و فلزات سفید مانند نیکل، نقره و پالادیوم که معمولاً با روکش رودیوم ساخته می‌شود. طلای سفید هم طلای واقعی هست با اینکه تماما از طلا ساخته نشده است. طلای سفید نوعی آلیاژ می‌باشد که در حدود ۷۵ درصد آن از طلا و حدود ۲۵ درصد از فلز نیکل و روی تشکیل شده است. درصورتی‌که طلای سفید ما ۱۸ عیار باشد ۷۵ درصد آن طلای خالص خواهد بود.

در واقع تفاوت طلای سفید با طلای زرد این است که طلای سفید در طبیعت پیدا نمی شود و در واقع آلیاژی ست از طلای زرد. برای ساخت طلای سفید، طلای خالص با فلز‌ها مثل پالادیم، مس، نقره، منگنز، روی یا نیکل ترکیب میشه. هر یک از این فلز‌ها ویژگی‌های مختلفی به فلز اضافه می‌کنن.

تفاوت طلای سفید و طلای زرد و نوع ساختار آنها

طلای زرد و سفید شباهت‌های ساختاری مشابهی با هم دارند و بر روی هر نوع رنگ طلا می‌توان جواهر موردعلاقه را استفاده کرد. تفاوت طلای سفید و طلای زرد و حتی رزگلد، نوع عیار کردن آن است و به عبارتی رنگ طلا بسته به فلزی که با طلا ترکیب شده می‌تواند تغییر کند. برای عیار کردن طلا، متداول‌ترین فلزات عبارت‌اند از: مس، نقره، نیکل، پالادیوم و روی. بسته به نوع فلز مورداستفاده و درصدی که از آنها استفاده می‌شود، این سه رنگ رایج تشکیل می‌شود. به‌عنوان‌مثال طلای سفید، نیکل و روی بیشتری دارد، درحالی‌که طلای زرد، حاوی مس بیشتری است.

در این جا شاید دچار شبهه شوید که طلای خالص آنها چه تفاوتی با هم دارند، در واقع این شماره عیار است که به ما درصد خالص بودن طلا را نشان می‌دهد. به‌عنوان‌مثال طلای زرد 18 عیار و طلای سفید 18 عیار به میزان هم درصد طلا را دارند، به‌علاوه 6 قسمت از فلزات دیگر (مجموعاً 24 عیار).
اگر انگشتری پیدا کنید که طلای آن 24 عیار باشد، 100٪ خالص است. بااین‌حال، ازآنجاکه طلا فلزی نرم و چکش‌پذیر است، به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای یک حلقه نامزدی و یا ازدواج، حلقه‌ای با طلای 24 عیار خریداری نکنید.

طلای سفید گران‌تر است یا طلای زرد؟ تفاوت قیمت طلای سفید و زرد

حتماً این سؤال بارهاوبارها در ذهنتان آمده که از لحاظ قیمتی تفاوت طلای سفید و طلای زرد به چه میزان است و آیا یکی از دیگری گران‌تر است؟ در قیاس قیمتی این دورنگ از طلای سفید و زرد باید گفت که ازآنجایی‌که مقدار طلای خالص این دورنگ به یک میزان هست پس باید به طور مساوی قیمت‌گذاری شوند. اگرچه بعضاً دیده می‌شود که بعضی از طلا و جواهرفروشان به دلیل آبکاری رودیوم، قیمت بالاتری برای طلای سفید می‌گذارند اما در عمل این کار اشتباه می‌باشد.

آیا باید حلقه نامزدی طلای سفید یا زرد بگیرم؟

در جواب این سؤال باید گفت که این انتخاب واقعاً جنبه شخصی دارد. این به سلیقه شخصی هرکسی بستگی خواهد داشت. تفاوت طلای سفید و طلای زرد فقط به سلیقه افراد برمی‌گردد!

درحالی‌که طلای سفید در حال حاضر پرفروش‌ترین است، طلای زرد نیز به‌سرعت در حال مد شده است. اگر بین این دو گیر افتاده‌اید، زیر رنگ پوست خود را در نظر بگیرید و هر دورنگ را امتحان کنید تا ببینید مورد دیگری وجود دارد یا خیر. به‌طورکلی، کسانی که پوست روشن دارند، بهتر است از طلای سفید یا پلاتین استفاده کنند. افرادی که رنگ پوست گرم دارند تمایل دارند حلقه‌های نامزدی طلای زرد و رزگلد را بیشتر انتخاب می‌کنند.

برای مشاهده انواع حلقه نامزدی و ازدواج در گالری گوهرآرا کلیک کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید